Paula Dahlberg.Paula Dahlberg.
Paula Dahlberg.

Rasism är inte okej bara för att personen passerat 70 år

Publicerad

Varför ska äldre slippa visa respekt för alla i sin omgivning bara för att de gått i pension, och samtidigt kunna kräva respekt enbart på grund av sin ålder? skriver Paula Dahlberg. 

I tisdags kunde vi läsa om hur SR P4 Västernorrland ringt runt till olika kommuner i länet och frågat om möjligheten att slippa personal med "utländsk härkomst" för en fiktiv förälder som de påstod sig söka hemtjänst och boende för. I alla kommuner utom en blev beskedet direkt att kommunen skulle göra sitt bästa för att uppfylla önskemålet om att bara vårdas av vit svensk personal. Vid en djupare granskning visade det sig att den enda kommunen som sa nej till detta krav i själva verket tillmötesgår sådana önskemål trots allt. 

I kommentarerna på SR P4 Västernorrland gavs snabbt stöd till de äldres önskemål. Givetvis borde de äldre helt få bestämma vem som kommer hem till dem och ger dem hjälp. Kön och etnicitet likställs med en svår allergi för exempelvis katt och det ses som lika självklart att slippa en allergisk reaktion som att slippa möta en människa enbart på grund av dennes hudfärg. Argument som att de äldre är uppvuxna i en annan era, inte förstår bättre eller blir oroade om de inte förstår vad personalen säger lades också fram till varför det ska vara "självklart" att kommuner förbjuder personal att ta hand om vissa vårdtagare. 

 

LÄS MER: "Sverigevänner", var har ni varit alla dessa år? 

 

Frågan är om det verkligen är så självklart? I min mening är svaret nej. Det är inte ett dugg självklart. Hemtjänst är just det, en tjänst. Det vårdtagarna betalar för är att få tjänsten utförd, vem som utför den är däremot inte en del av avtalet. Det kan givetvis finnas speciella omständigheter som gör det opassande att en man duschar en kvinnlig vårdtagare, men kring hudfärg finns inte den sortens problem annat än i absolut yttersta undantag. Det är ren och skär rasism som ligger bakom 99,9 procent av önskemålen att inte ha personal med invandrarbakgrund hos sig. Att skylla på att personerna är äldre, är att ge frikort för rasism och fördomar, bara för att personerna råkar ha några år extra i livet. 

Varför ska äldre slippa visa respekt för alla i sin omgivning bara för att de gått i pension, och samtidigt kunna kräva respekt enbart på grund av sin ålder? 

Dagens äldre tillhör dessutom den första generation som generellt haft både ekonomi och möjligheter till att resa och se världen och därmed möta människor från olika kulturer och bakgrunder. Ålder bör alltså inte vara en faktor i detta. 

 

LÄS MER: Hemtjänsten är ett lotteri utan vinnare

 

Jag har själv arbetat inom hemtjänsten och upplevt hur äldre "lyssnar med sina ögon". Det vill säga att de såg mig och valde sedan att tro att de inte kunde förstå vad jag sa och hävdade att min brytning var för svår för dem att förstå, detta trots att jag vuxit upp i samma stad som dem med samma dialekt och svenska som modersmål.

Nej, detta handlar enbart om rasism, och rasism blir inte okej bara för att personen passerat 70-årsstrecket. Dessutom skapar denna form av krav att kommunerna registrerar sin personal utifrån ursprung. 

För tänk om den där Sara Nilsson som skickas till Agda som bara vill ha vit personal visar sig vara svart adopterad från Etiopien? Eller att Maria Larsson är mörk född i Brasilien? Härkomst går inte alltid att se på namn, och ska då kravet på vit etnisk svensk personal följas behöver alltså hudfärg registreras i personallistorna så att "rätt" personal skickas till vårdtagarna.

Ska verkligen kommuner ägna sig åt denna form av registrering av personalen bara för att "kunden alltid har rätt"? 

Svaret på den frågan bör givetvis vara ett rungande nej.

 

Paula Dahlberg

Bloggar på Vardagsrasismen

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag