Jessica Ericsson (L). Foto: Privat.Jessica Ericsson (L). Foto: Privat.
Jessica Ericsson (L). Foto: Privat.
Cissi Wallin. Foto: Privat.Cissi Wallin. Foto: Privat.
Cissi Wallin.  Foto: Privat.
Foto: Björn Larsson Ask / Svd / Tt / SVENSKA DAGBLADET SVDFoto: Björn Larsson Ask / Svd / Tt / SVENSKA DAGBLADET SVD
 Foto: Björn Larsson Ask / Svd / Tt / SVENSKA DAGBLADET SVD

Psykiatriska tillstånd ska inte klumpas ihop

Publicerad

Det sura med förändringar är att det alltid tar tid innan de sätter sig. Är de ett skäl att låta bli? Nej, inte om de verkligen behövs, skriver Jessica Ericsson (L).

REPLIK.

Cissi Wallin skriver den 21 april att vården för personer med psykisk ohälsa och sjukdom måste bli bättre. Jag håller med. Men det kräver förändringar i psykiatrin. Detta trots att vi vet att det, som det gjort för dig, kan leda till ökad stress, mer ångest och att man får byta bort behandlare som har blivit en del av ens trygghet.

När jag blir sjuk och behöver en mer specialiserad sjukvård än vad vårdcentralen kan erbjuda räknar jag med att få träffa någon som är riktigt bra på att behandla det problem just jag har, oavsett om det handlar om kroppslig eller psykisk ohälsa.

För mig är det självklart att vi ska ställa lika höga krav på vården oavsett om den sitter i kroppen eller själen, och vi skickar ju inte någon med ryggskott till en handkirurg.

 

LÄS MER: Psykvärden trasade sönder min värdighet

 

Jag tror det är lika ogörligt att klumpa ihop alla med psykiatriska tillstånd och låta dem behandlas på ungefär samma sätt av samma personal oavsett om de har bipolär sjukdom, schizofreni eller adhd. Ska vården vara riktigt bra måste personalen få möjlighet att bli riktigt bra på det de gör.

Informationen till dig har helt klart brustit på flera områden: förändringarna görs inte för att vi ska spara pengar – tvärtom, vi tillför mer varje år för att du ska kunna få en bättre vård. Har vi lyckats? Nej, inte än.

Det sura med förändringar är att det alltid tar tid innan de sätter sig. Är de ett skäl att låta bli? Nej, inte om de verkligen behövs. Jag förstår att 12 minuter kändes snöpligt, särskilt i kombination med att du varken fick det du ville ha, det du behövde eller någon vettig förklaring till varför. Jag tar gärna en fika där du kan berätta mer om hur du vill se psykiatrin och hur det utvecklas? Där kan jag garantera mer än 12 minuter.

Någon återgång till det som varit och kändes mer bekvämt varken kan eller vill jag däremot lova ut: att fortsätta göra som vi alltid gjort kommer inte förbättra någonting – och förändring behövs.

 

Jessica Ericsson (L)

Ordförande beredningen för folkhälsa och psykiatri

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag