ANVÄNDARVÄNLIG. Sveriges Radio gör sitt material mer tillgängligt i mobilen. Foto: Colourbox
ANVÄNDARVÄNLIG. Sveriges Radio gör sitt material mer tillgängligt i mobilen.  Foto: Colourbox

Nya krav för oss i allmänhetens tjänst

Publicerad

Vi måste sätta mobilen först i SR:s nya digitala strategi, skriver SR-cheferna Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson.

När vi i våras gjorde om förstasidan på sverigesradio.se, på ett sätt som både sparade resurser och förtydligade vårt nyhetsfokus, uppstod en debatt, bland annat i Expressen, om public service-bolagens utbud på nätet.

Den här veckan gör vi en för publiken mer intressant förändring av vår förstasida, på alla digitala plattformar. Den övergår nu, som stora delar av sajten redan gjort, till följsam design.

Detta för att erbjuda bästa möjliga användarupplevelse, oavsett vilken skärm man använder. Från och med nu behövs bara en adress, sverigesradio.se, för att nå hela vårt utbud - oavsett om man surfar från dator, surfplatta eller mobil.

 

Detta är framför allt ett sätt att göra vårt radioutbud mer tillgängligt i mobilen. Mobilen är vår viktigaste digitala plattform. I omgörningen har vi strävat efter att det ska vara enklare att hitta, enklare att använda, enklare att dela och framför allt enklare att lyssna.

Innan sajten gjordes om.
Sveriges Radio har sedan länge sin publicistiska strategi formulerad och arbetet på digitala plattformar följer den. Vi ska vara landets viktigaste medieföretag och ledande kulturskapare. Vi ska driva på utvecklingen av radiomediet och på alla sätt göra radion mer tillgänglig. Direkt, i efterhand - och i samarbete med andra som kan tillhandahålla vårt innehåll. Att vi når ut med kvaliteten och bredden i vårt utbud är det som byggt det starka förtroende publiken har för Sveriges Radio.

Radiosändningarna, våra digitala plattformar och aktiviteten på sociala medier samspelar i detta uppdrag. Alla är lika viktiga. Om ett av benen tas bort skulle verksamheten halta och vi få svårare att uppfylla vårt uppdrag. Tillsammans kompletterar och förstärker de varandra och säkerställer att vi använder våra resurser så effektivt som möjligt.

Förändringen vi gör nu bygger på denna strategi. Den speglas i våra digitala prioriteringar, som kort sammanfattat handlar om fyra saker:

1. Lyssningen. Med det nya utseendet på sajten sätts radiolyssningen i ännu tydligare fokus: direktsänt eller på inslag, poddar och hela program. Den som besöker sverigesradio.se kan omöjligt ta miste på att vi ser ljudet och det radiounika som vår främsta styrka. Parallellt fortsätter vi utvecklingen av våra olika appar, främst Sveriges Radio Play, för att förbättra lyssningsupplevelsen och göra det lättare att hitta i vårt stora utbud.

2. Mobilt. Vi sätter mobilen först i vår digitala strategi. Den är på många sätt en perfekt radioapparat, för både nyheter och programlyssnande. Vi har utvecklat sverigesradio.se med utgångspunkt från den mobila skärmen: både för nyhetsutbud och övriga program. Det är vår digitala huvudkanal, kompletterat med lyssningsapparna. Här ser vi den snabbaste utvecklingen av det digitala radiolyssnandet.

3. Socialt. Vi ska finnas där publiken finns - och utnyttja det för att göra bättre innehåll. På sajten blir det nu ännu lättare att dela vårt innehåll i sociala medier. Sveriges Radio är mycket aktivt i sociala medier och interagerar på olika sådana plattformar med en stor publik. Vårt mål är att den närvaron i högre grad också ska leda till mer lyssning, bland annat genom får inbäddade spelare, som alla - både privatpersoner och medieföretag - fritt kan bädda in på sina sidor.

4. Struktur. Sveriges Radios digitala utbud är mycket stort, med mer än 500 programsidor, 360 poddsidor, 25 lokala kanaler och många olika språk. Att innehållet är sökbart och strukturen tydlig är centralt för att vi ska nå ut. Detta har varit en stark ambition i arbetet med förbättringen av sverigesradio.se.

 

Efter sajten gjordes om.
Enligt Orvesto Internet (augusti 2013) når Sveriges Radio 1,4 miljoner individer digitalt varje vecka, med hänsyn tagen till användande av flera olika plattformar. Mobilt når Sveriges Radio 568 000 individer varje vecka, med hänsyn taget till dubbelanvändande av mobilsajt och appar. Det är långt under de 5 miljoner vi når varje dag i FM. Men vi ser hur snabbt mobillyssningen växer och hur mobiltelefonen i allt högre grad håller på att bli ett nav för konsumtion av både nyheter och programinnehåll. Redan i dag är dator/mobil den viktigaste källan för nyheter, enligt en färsk undersökning som Novus gjort på uppdrag av Sveriges Radio.

Sveriges Radio måste fortsätta vara ledande i utvecklingen av de digitala plattformarna. Vi finansieras av lyssnarna och har ett tydligt uppdrag i det demokratiska samhället. Där ska vi vara öppna och möta publiken där den är, med vårt utbud och föra en levande dialog.

Annars kan vi inte upprätthålla det höga förtroendet hos publiken och inte uppfylla uppdraget att vara en radio i allmänhetens tjänst.

 

Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson

är programdirektörer för Sveriges Radio.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida