SOCIAL I MEDIA. Edvard Unsgaard, Fredrik Reinfeldts pressekreterare, skrev ett inlägg om arbetslinjen på sin Facebooksida. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
SOCIAL I MEDIA. Edvard Unsgaard, Fredrik Reinfeldts pressekreterare, skrev ett inlägg om arbetslinjen på sin Facebooksida. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Moderaten som fick arbetslinjen att stinka

Publicerad
Uppdaterad
I söndags kom Fredrik Reinfeldts pressekreterare Edvard Unsgaard hem och hittade en hög med avföring i trappuppgången. Han ringde en städfirma som raskt kom dit och städade upp och Unsgaard delade sedan med sig av erfarenheten på sin Facebook-vägg, där han poängterade att det var "invandrare" som ryckt in för att utföra städningen på söndagkvällen. "Invandrare är otroliga", skrev Unsgaard. "Jag ringde vårt städbolag som drivs av invandrare som på en halvtimme skickade över en ryska som städade och sanerade trappen. Det är arbetslinjen det."
Jag tyckte att Unsgaards formuleringar var märkliga och publicerade en länk till hans Facebook-sida på twitter. Snart spreds länken från twitter.com/M_Gelin vidare och resulterade i nyhetsrubriker på samtliga dagstidningar: "Reinfeldts pressekreterare i blåsväder", skrev DN.
Allianskritiska bloggare såg chansen att utmåla Unsgaard-uttalandet som en bekräftelse på fördomar om moderaterna: det är så här moderaternas opolerade interndialog låter innan Per Schlingmann rycker in med lite snärtigt populistisk vänsterretorik, resonerades det.
Den moderata bloggosfären förnekade i sin tur att Unsgaard sagt detta. Det spekulerades om "hackat Facebook-konto" och den populära bloggaren Mary X Jensen twittrade bergsäkert "Det där har inte han skrivit. Skriver inte så." Några timmar senare, när mediedrevet var i gång, ryckte hon däremot in och försvarade Unsgaards uttalande på sin blogg Mina Moderata Karameller.

Man kan fråga sig om Unsgaards uttalande verkligen säger något om moderaternas människosyn. Men det Unsgaards Facebook-status definitivit avslöjade är att statsministerns pressekreterare, vars främsta uppgift är att vara bra på att kommunicera, inte är särskilt bra på att kommunicera.
"Ingen kan på allvar tro att han menat något illa med vad han skrivit, men ingen kan heller undgå att se de demagogiska möjligheter som hans inlägg skapar", skrev PJ Anders Linder i SvD.
Unsgaard formulerade sig så klumpigt att risken nu är att varje gång Reinfeldt säger "arbetslinjen" - ett viktigt kampanjord för moderaterna - så kommer en ansenlig mängd av det svenska folket att associera till avföring.
Inte ens när Unsgaard fick en chans att försvara sig i intervjuer under måndagen visade han några som helst kommunikationsfärdigheter. I stället snårade han in sig ytterligare i resonemang om invandrares arbetsflit och ursäktade sig med att han inte hade kunnat "förutse reaktionerna" på sin Facebook-uppdatering.
Om det är någon som borde förstå just de sociala mediernas dynamik i vårt nya informationsklimat så är det väl Unsgaard. Han är inte bara pressekreterare åt Fredrik Reinfeldt, utan har dessutom en gedigen journalisterfarenhet på prestigefulla arbetsplatser.
I ett analogt medieklimat hade ett sådant uttalande aldrig nått utanför hans bekantskapskrets, men Unsgaard skrev detta på sin Facebooksida, som är öppen för precis vem som helst att läsa. Han verkar inte ha tagit till vara på de Facebook-inställningar som begränsar vem som får läsa privata uppdateringar.

Sociala medier har en enorm potential för att förbättra den demokratiska processen. Det har aldrig varit lättare för politiker och väljare att kommunicera med varandra. I USA - där jag är bosatt sedan 2001 - vimlar det av politiker som har sociala medier att tacka för sina politiska karriärer. President Obama mobiliserade den största folkrörelsen i USA:s historia, tack vare sociala medier. Men listan är lika lång på politiker som hamnat i besvärliga situationer på grund av bristande förståelse av det nya medieklimatet, med det allseende öga som YouTube, Flickr, Twitter och Facebook har skapat.
Där har vi utmaningen för politiker på nätet: det är genom att vara autentisk och öppen som man blir populär i de sociala medierna, men det är också där risken för skandaler och missförstånd uppstår.
2010 års valkampanj kommer på gott och ont att präglas av många små Unsgaard-ögonblick.


MARTIN GELIN

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag