TUFFA KRAV. "Jag vill att nästa mandatperiod ska bli småföretagarnas. Det ställer tuffa krav på oss gröna politiker. Vi måste leverera en konkret och tydlig politik", skriver Maria Wetterstrand (MP). Foto: Cornelia Nordström
TUFFA KRAV. "Jag vill att nästa mandatperiod ska bli småföretagarnas. Det ställer tuffa krav på oss gröna politiker. Vi måste leverera en konkret och tydlig politik", skriver Maria Wetterstrand (MP).  Foto: Cornelia Nordström

Maria Wetterstrand: Våra företagare är idealistiska hjältar

Publicerad
Uppdaterad
I samhället finns en nidbild av företagaren som en gnidig kapitalist som smörjer kråset på en gräddhylla någonstans. Inget kunde vara längre från verkligheten.
30 procent startar företag för att förverkliga sina idéer, nästan lika många för att få arbeta självständigt. De siffrorna har ökat markant på bara tio år. Samtidigt har andelen som startar företag med motivet att undvika arbetslöshet minskat från 17 till tio procent.
Hos unga i dag ser vi också en tydlig attitydförändring. Andelen personer mellan 18 och 30 år som hellre är företagare än anställda har ökat från 29 procent år 2003 till 38 procent år 2008.
Dagens och framtidens företagare är alltså inga egotrippade vinstmaximerare. De är drivna idealister som vill kunna kombinera ett liv som småföretagare med en idé om att förbättra världen.

Jag vill att nästa mandatperiod ska bli småföretagarnas. Det ställer tuffa krav på oss gröna politiker. Vi måste leverera en konkret och tydlig politik. Ingen, inte heller småföretagare, kan äta vackra ord och ordrika propositioner, det har tyvärr den borgerliga regeringen gjort tydligt.
Just de små- och medelstora företagen är en sådan grupp som alla pratar väl om i valrörelser, men som känner sig svikna i efterhand. Många var också de småföretagare som hoppades på en nytändning när näringsminister Olofsson tog över rodret. Därför blev också besvikelsen så mycket större när det första som den nya regeringen gjorde var att höja skatten.
Småföretagen blev inte ens inbjudna till skattesänkarfesten. Vi gröna vill ta småföretagarpolitiken på allvar.
Om vi ska bedriva en seriös småföretagarpolitik behöver vi välja att satsa pengarna där de gör störst nytta och leder till så lite krångel som möjligt. Just därför är det så mycket bättre med generella regler som gäller lika för alla företag. Oavsett affärsidé eller sektor.
Vi gröna vill sänka arbetsgivaravgifterna med tio procentenheter på en lönesumma till maximalt 740000 kronor. Oavsett om du har anställt en 19-åring eller 56-åring. Oavsett om du har en anställd som säljer kaffe eller städar någons hem. Klart, enkelt och smart.

Just generella och
långsiktiga regler är det som de småföretagare som jag träffar vill ha. Därför är det inte så konstigt att småföretagen rankar Miljöpartiets förslag högst när de presenteras utan partilogga.
För de allra minsta företagen utan någon anställd vill vi att de endast betalar ålderspensionsavgiften, drygt 10 procent av lönen, för den första anställda under det första året. Just soloföretagen är i extra stort behov av att få ägna sig åt sin företagsidé istället för blanketter och krångliga skatteregler. Om man kan anställa någon som hjälper till med bokföringen skulle mycket underlättas och företagsidén växa snabbare.

Politiken måste utgå
från verkligheten för Sveriges alla hundratusentals småföretagare. I den verkligheten finns alla typer av människor, allt från Oppfinnar-Jocke till massörer. I den verkligheten finns människor som även de behöver kunna få tid att hämta på förskolan eller umgås med sina vänner. Att vara småföretagare idag är inte något för den som vill ha ett lugnt och skönt liv med semester och fasta arbetstider. Dygnet har 24 timmar även för småföretagare.
Det räcker inte att rätta till Olofssons misslyckade politik. Vi måste visa att den rödgröna politiken är bättre på att ge många fler modet att ta steget och förverkliga sin företagsidé.
Där har vi gröna ett särskilt ansvar i en ny regering.


Maria Wetterstrand
- är sprakror for Miljopartiet. 

Expressen.se rättar: I en tidigare version av artikeln föll ett "P" bort från Maria Wetterstrands partibeteckning.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida