Foto: Roger Vikström
 Foto: Roger Vikström

Kjell-Olof Feldt: "Tänk om i Slussenfrågan, S"

Publicerad

Stockholms socialdemokratiska partidistrikt har gjort en märklig och ogenomtänkt helomvändning i Slussenfrågan, skriver Kjell-Olof Feldt.

Stockholms viktigaste trafikplats heter Slussen. Den sväljer varje dag hundratusentals resenärer från nästan alla delar av Storstockholm antingen de kör bil, åker tåg, tunnelbana eller buss, cyklar eller bara går. Alltsedan den byggdes har Slussen beundrats för sin geniala konstruktion – klöverbladets slingor som låter trafiken flyta i skilda plan med ett minimum av platser där trafikströmmarna måste korsa varandra.

Med åren blev Slussen gammal och sliten. Den måste renoveras eller byggas om. Renoveringen uppsköts eftersom en vision växte fram bland beslutsfattarna och arkitekttävlingarna följde varandra. Visionen bestod i att den gamla trafikplatsen skulle rivas för att ge plats åt en ny stadsdel med affärer (minst en galleria), kontor, restauranger och parker. Den skulle ha ett torg, en mötesplats för kultur och kommers med vidunderlig utsikt över både Saltsjön och Mälaren. För två år sedan togs beslutet med en rösts övervikt av den borgerliga majoriteten i Stadshuset. Oppositionen tyckte att det blev för dyrt.

Projektet ”Nya Slussen” utsattes även för annan kritik. Eftersom klöverbladet försvann måste norr- och södergående trafik gå över en åttafilig bro (som tar bort mycken torgyta och syns mer än allting annat i Nya Slussen) och den öst- och västgående i en tunnel (som har både mötande och korsande trafik och egentligen är olaglig). Ändå måste man slopa den direkta vägförbindelsen med Gamla stan. Mötesplatsen för kultur och kommers blir en märklig skapelse i två nivåer med en höjdskillnad på 11 meter. Hiss ska emellertid finnas, utlovar de ansvariga.

Allt detta kan ses som estetiska svagheter, öppna för personliga åsikter (utom biltunneln som är ett säkerhetsproblem). Den fina utsikten finns ju kvar fast bara över vattnen – Söders höjder syns inte mer. Men mest besvärande för Nya Slussen som trafikplats är att den inte har någon plats för alla de bussar som varje dygn fraktar tiotusentals medborgare mellan Slussen och Nacka-Värmdö (och ska frakta ännu fler när Saltsjöbanan stannar i Henriksdal). Tanken att spränga in en bussterminal i Katarinaberget har mött motstånd både i miljödomstolarna och hos bergets ägare, som gjort klart att de inte tänker sälja sig frivilligt. Tvivel finns på att Stockholms kommun skulle vinna en process om tvångsförsäljning med samhällsnyttan som argument: på den mark vid Saltsjön där bussterminalen utan problem kan placeras ska ännu en galleria byggas.

Hopp om att detta starkt ifrågasatta projekt blev föremål för en grundlig omprövning väcktes när dess främste pådrivare finansborgarrådet Nordin ersattes av socialdemokraten Wanngård. Hennes parti hade ju varit emot. En expertgrupp tillsattes också efter valet för att granska projektet. Men den fick snäva direktiv, några alternativ till Nordins Slussen skulle inte granskas, och kort om tid, 10 veckor inklusive julferier. Resultatet blev också därefter. Biträdande finansborgarrådet Jan Valeskog (S) kunde enligt Stockholms Tidningen utbrista: ”Nu kan Slussenbygget ta fart!”

Jag tror att många socialdemokrater frågar sig vad som fått ledningen för Stockholms partidistrikt att göra denna helomvändning, från nej för två år sen till entusiastiskt ja. Det kan inte vara kostnadsutvecklingen; notan lyder nu på 10 miljarder i stället för 8. Inte heller risken för att Nya Slussen byggs utan en fungerande bussterminal men med en trafikfarlig tunnel. Eller att navelsträngen till Gamla stan via Kornhamnstorg måste klippas av.

Så varför denna brådska för en ny regim att utan ens en tankepaus ta över misstag begångna av den förra? Standardsvaret är att Slussen har diskuterats länge nog. Nu måste man visa handlingskraft!

Det sägs att makthavare gärna vill bygga monument för att bli ihågkomna. Den nya trafikplatsen måste, hur den än byggs, tjäna en växande storstad i åtminstone ett halvt sekel. Stockholms befolkning kommer att minnas vilka som ansvarade för att den inte fungerar. Således, tänk en gång till. Det finns alternativ som skulle fungera.

Kjell-Olof Feldt

samhällsdebattör och tidigare socialdemokratisk finansminister

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag