Karl Sigfrid, M, är riksdagsledamot. Foto: Jan Düsing
Karl Sigfrid, M, är riksdagsledamot. Foto: Jan Düsing

Karl Sigfrid: Tv-spelsbranschen måste klara sig själva

Publicerad
Intresseorganisationen Dataspelsbranschen har
startat en lobbykampanj för mer statliga bidrag till spelföretag.
Organisationens talesperson Per Strömbäck pekar på andra stater som finansierar
utvecklingen av nya spel, och tycker att vi i Sverige ska vara lika generösa.
Förutom att bekosta spelföretagens teknikinvesteringar vill han att
skattebetalarna ska finansiera marknadsföringen av svenska spel utomlands. De
över 60 miljoner skattekronor som Nordiska ministerrådet redan har betalat ut
till branschen räcker inte.

Med skattebetalarnas
pengar i ryggen behöver inte spelföretagen ta lika stor hänsyn till vad
konsumenterna vill ha, och vissa utvecklare skulle säkert tycka att det vore
skönt. Varför konkurrera om kunder när pengarna kan komma från politikerna? Det
här förhållningssättet - att lita mer till staten än till den egna
innovationsförmågan - tycks vara ett centralt inslag i Dataspelsbranschens
filosofi. När fildelningstekniken spred sig var det bekvämare att ropa på
repressiva lagar än att anpassa affärsmodellerna. När den globala konkurrensen
hårdnar är det bekvämare att ta emot subventioner än att sälja spel.

Ett upptrappningskrig mellan länder som tävlar om att ge sina företag de största subventionerna skulle snabbt leda till svagare konsumentmakt. Spelmarknaden skulle ta allt större hänsyn till vad kulturpolitiker vill ha och allt mindre hänsyn till
spelarna.


KARL SIGFRID

Karl Sigfrid, M, är riksdagsledamot
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag