STÖRST PÅ NÄTET. På Youtube är S överlägset störst av de svenska partierna med nästan en miljon visningar och 300 unika filmer. På bilden Ylva Johansson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
STÖRST – PÅ NÄTET. På Youtube är S överlägset störst av de svenska partierna med nästan en miljon visningar och 300 unika filmer. På bilden Ylva Johansson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Karin Pettersson: Därför är S störst i kampen på nätet

Publicerad
Uppdaterad
Det är ingen slump att Socialdemokraterna dominerar de sociala medierna, skriver Karin Pettersson.
KARIN PETTERSSON är kommunikationschef för Socialdemokraterna. I veckan har hon besökt London för att lära sig Labours kampanjknep.
Det är inte varje dag man skriver en hel debattartikel för att skryta. Men nu tänker jag göra det. Jag tänker berätta hur vi blev bäst av svenska partier på nätet.
Själv tror jag att bakgrunden till vår framgång på nätet och i sociala medier delvis handlar om mediet i sig. Detta är även en internationell spaning. I USA har radiomediet länge dominerats av högern och bloggosfären av vänstern. Radiopratare som den ganska extreme högermannen Rush Limbaugh står mot progressiva bloggare som Daily Kos och Americablog. com. För högern står envägskommunikationen i centrum. Radiopratarna talar ut i etern och övriga lyssnar, möjligen med undantaget att några få ringer in till programmen. Vänstern har i stället tvåvägskommunikationen som sitt forum. Bloggosfären är en oöverskådlig och okontrollerbar massa av individer som agerar, interagerar, kommenterar och diskuterar.

I takt med att vi närmar oss valet blir samma skillnad synlig i Sverige och den syns tydligast i bloggosfären. Moderaterna har bara ett par större bloggar medan det progressiva bloggnätverket Netroots i stort sett dominerar.
Netroots är Sveriges största politiska bloggnätverk och samlar idag över 550 progressiva bloggare. Men våra framgångar gäller även andra sociala medier. På Youtube är S överlägset störst med nästan en miljon visningar och 300 unika filmer. Via facebook har vi lyckats nå grupper som aldrig tidigare har varit partipolitiskt aktiva. Mona Sahlin är i dag den partiledare som har klart flest fans på facebook med över 11 000 aktiva fans på facebook. Socialdemokraternas officiella fanssida har drygt 6000. På Twitter har Mona Sahlin flest följare av alla partiledare och de socialdemokratiska riksdagsledamöterna står för hälften av alla tweets postade av en riksdagsledamot och fler än var fjärde socialdemokratisk riksdagsledamot har ett twitterkonto.

Vi har valt att satsa både på sociala medier och på vår "vanliga" webbplats. Ett kvitto på detta är att socialdemokraterna.se förra året utsågs till bästa partisajt enligt "Internetworld topp 100".
En viktig inspirationskälla för oss är det sätt det norska Arbeiderpartiet bedrev valrörelsen och hur Jens Stoltenberg och hans rödgröna regering blev omvald förra året. Det var en valrörelse där det segrande Arbeiderpartiet hänvisade till de sociala medierna som en avgörande faktor för valsegern.
Hur blev vi då bäst?
Den första lärdomen vi dragit är att om man ska satsa så ska man göra det rejält. Det duger inte att gå halvvägs. Att socialdemokraterna.se är bästa partisajt är resultatet av ett hårt arbete och stora investeringar. Ska man vara med i matchen ska man vara det för att vinna den.

Den andra lärdomen är att man måste våga släppa kontrollen. En bloggvärld styrd uppifrån fungerar inte. Titta bara på Moderaternas. Man måste som parti våga släppa loss kraften hos sina anhängare på nätet. Ibland får jag frågor om detta inte skapar splittring och debatt. Men vi får inte vara rädda för debatter. Politik handlar om starka känslor, om liv och död, om drömmar och framtid. Det vore väl konstigt om alla vore överens. Men partidisciplin och internet bygger på delvis motstridiga principer. Hemligheten är att våga låta internets principer styra.

Den tredje lärdomen är att det tar tid. Man kan inte börja nu och tro att man blir färdig till valet. Vi har arbetat i flera år redan och även om vi kommer att nå kulmen i samband med valet bygger vi långsiktigt. Till nästa val och valet efter det.
Med 550 progressiva bloggare och över en miljon tittare på Youtube och de diskussioner som förs på Facebook, bloggar och youtube ser vi med glädje fram mot att Per Schlingmann likt Rush Limbaugh nu ska tala direkt och oredigerat till folket när moderaterna nu börjar sända sina program på Axess-TV.

KARIN PETTERSSON
är kommunikationschef för Socialdemokraterna. I veckan har hon besökt London för att lära sig Labours kampanjknep.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida