FIASKO. Victor Mullers sätt att sköta den dagliga driften i Spyker har varit ett fiasko, menar Jens B Nordström. Därför gör ledningsgruppen rätt i att frukta Muller som vd för Saab. Foto: Martin Meissner
FIASKO. Victor Mullers sätt att sköta den dagliga driften i Spyker har varit ett fiasko, menar Jens B Nordström. Därför gör ledningsgruppen rätt i att frukta Muller som vd för Saab. Foto: Martin Meissner

Jens B Nordström: Snälla Muller, inse dina begränsningar

Publicerad
Uppdaterad
Victor Muller är duktig på att dra i gång nya projekt - men som vd är han livsfarlig för Saab, skriver Jens B Nordström.
Det vore en katastrof för Saab om Victor Muller blev kvar som vd i företaget. I Saabs ledningsgrupp säger man nu öppet att Muller inte bör bli långvarig på vd-posten.
Jag talade med Mats Fägerhag, teknisk direktör på Saab i fredags, efter beskedet om Jan-Åke Jonssons oväntade avhopp - och den inte lika oväntade rapporten om ytterligare en miljardförlust. Mats Fägerhag är medlem i ledningsgruppen och skräder inte orden om Mullers lämplighet.
- Hans kunskaper inom vissa områden är ganska begränsade. Han är inte på något sätt lika komplett som Jan-Åke Jonsson var, säger Fägerhag.
Saabs ledningsgrupp gör rätt i att frukta Victor Muller som vd. Jag har granskat hans insatser inom Spyker. Där framstår Victor Muller som en skicklig idéspruta med en guda-benådad talang för att locka till sig pengar. Men hans försök att sköta den dagliga driften i Spyker har varit ett fiasko. Victor Mullers prognoser om försäljning och vinst spricker hela tiden. Han gör dyrbara felsatsningar. Och när juristen Victor Muller vill agera ingenjör går det ofta riktigt snett.
Maarten de Bruijn som grundade Spyker tillsammans med Muller har under intervjuer gett mig otaliga exempel på hur Victor Muller lovar kunder omöjliga saker. ABS-bromsar trots att det inte finns något ABS-system till Spykers bilar. Nya motorer som inte finns. Allt tvingade Maarten de Bruijn till konstanta brandkårsutryckningar inom Spyker.
Ett typiskt exempel är när Victor Muller bestämde att Spyker skulle vara med och tävla i motorloppet Le Mans 24-timmar. Så fort Maarten de Bruijn bad om extra pengar för att utveckla en tävlingsbil blev svaret:
- Nej, det har vi inte råd med.
När Spyker väl står på starten i Le Mans med en ganska amatörmässigt hopknackad bil, sveper Victor Muller plötsligt in på arenan. I släptåg har han en gigantisk luftballong med Spykers logga på.
- Det är typiskt för hur Victor resonerar. Betala räkningar är tråkigt, så det struntar jag i. Men en luftballong är kul, det vill jag göra, säger Maarten de Bruijn.

Ett annat oroande
exempel är att Victor Muller redan fått sparken som vd i Spyker en gång. I maj 2007 var sportbilstillverkaren en hårsmån från konkurs efter en Formel 1-satsning som gått överstyr. Bolaget blödde, leverantörerna vägrade skicka delar och alla var över-tygade om att bolaget bara var veckor eller dagar från att gå omkull. Då satt Victor Muller och skissade på ett nytt, svindyrt huvud-kontor som skulle se ut som Spykers propeller-logotyp från ovan. En sysselsättning som med tanke på omständigheterna framstår som helt världsfrånvänd. Hela äventyret slutade med att de övriga ägarna till slut sparkade den långe holländare från vd-posten. Muller fick spendera ett halvår i kylan, innan han lyckades manövrera sig tillbaka som vd i Spyker.
Jag har djup respekt för Victor Muller på många sätt. Han är duktig på att entusiasmera folk och på att dra i gång nya projekt. Men Saab behöver just nu en vd som kan hålla i pengarna, göra rätt prioriteringar och framför allt - få fart på bilförsäljningen! Det här är områden där Victor Muller gång på gång misslyckats.

Jag tror att Saabs ledningsgrupp, precis som jag, oroas över att Victor Muller visar ett stort intresse för att vara inne och styra den dagliga verksamheten i Saab. Att han antingen kommer att tillsätta en svag vd, som han själv kan kontrollera. Eller ännu värre - bestämmer sig för att sitta kvar på vd-posten själv. Saab behöver just nu en stark, jordnära vd. Victor Muller har gång på gång inom Spyker visat att han är allt annat. Sitter han kvar på vd-posten i Saab kan det bli döden för biltillverkaren i Trollhättan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag