Jessica Schedvin, lärare och borgerlig debattör. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERGJessica Schedvin, lärare och borgerlig debattör. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Jessica Schedvin, lärare och borgerlig debattör. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
SFI-utbildningen i Sverige behöver moderniseras, skriver Jessica Schedvin. Foto: Shutterstock.SFI-utbildningen i Sverige behöver moderniseras, skriver Jessica Schedvin. Foto: Shutterstock.
SFI-utbildningen i Sverige behöver moderniseras, skriver Jessica Schedvin. Foto: Shutterstock.

Jag ser hur SFI-elevers drivkraft förtas

Publicerad

SFI-utbildningen i Sverige behöver moderniseras. Vi behöver en utbildning som skapar förutsättningar för ett tryggt arbete där arbetsspråket och arbetsnormen förstås, skriver SFI-läraren Jessica Schedvin.

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord,

Du tysta, Du glädjerika sköna!

Jag är stolt över att kunna ha förmånen att kalla Sverige mitt hemland och jag är tacksam över att ha det mest mäktiga en person kan ha när jag är utanför Sveriges gränser – ett svenskt pass, ett svenskt medborgarskap och en svensk trygghet. När jag som semesterledig SFI-lärare tittar ut över nordliga fjäll i norra Sverige förstår jag än en gång varför jag har valt mitt yrke. 

 

Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,

Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Sverige är ett land som har råd att exportera medmänsklighet. Vi har råd att säga: Välkommen hit, vem du än är. Vi har möjligheten att erbjuda en plats, ett hem och en trygghet. Vi behöver bygga detta land starkt för framtiden. I mitt klassrum möter jag varje dag en glädje och arbetsvilja där frågorna som ligger mina elever närmast om hjärtat handlar om jobb, möjligheten till integration och hur de olika utbildningsvägarna i Sverige fungerar. I varje klassrum finns en möjligheter till en investering. De nyanlända svenskarna har klarat av halva jobbet. Vi bör vara tacksamma för att de har valt Sverige. 

 

Du tronar på minnen från fornstora dar,

då ärat Ditt namn flög över jorden.

Näst efter frågor om arbetsmöjligheter kommer frågan om Sverige i mitt klassrum. Diskussionen om hur svenskar beter sig, hur de umgås, vilka böcker de har i bokhyllan och vad de förväntar sig av mina elever är ständigt i fokus. Det avslutas ofta med ett tack. En tacksamhet för att mina elever har fått nycklar till integration och en gemenskap som de flesta endast kan drömma om. Det är en tacksamhet som berör någonting viktigt som glöms bort i integrationsdebatten. Debatten om vilja. 

 

Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Integration handlar om att vilja prestera och bidra till det som Sverige kommer att behöva i framtiden – en arbetskraft, skatteintäkter och människor som vill leva och dö i Norden.

 

I den ständiga diskussionen som handlar om svensk skola ligger fokus ofta på hur politiken bör ändra på skolan. Vi får inte glömma att vägen till att ändra politiken ligger i skolan och utbildningen. Kraften inom utbildningsväsendet, från grundskolan till vuxenutbildningen, är enorm och det finns en potential att ta hand om. En potential att förvalta.

SFI-utbildningen i Sverige behöver moderniseras. Som lärare ser jag varje dag en drivkraft som förtas på grund av ett politiskt system som inte ser till individens potential. Vi behöver en SFI-utbildning för de som inte passar in i de trångsynta värderingar som handlar om hur vägen till Sverige ser ut. Istället behöver vi en modern utbildning där arbete är i fokus. Vi behöver en utbildning som skapar förutsättningar för ett tryggt arbete där arbetsspråket och arbetsnormen förstås. 

Jag vill inte vara lärare i ett system där potential skjuts undan och där drömmar inte kan införlivas. Jag vill att den sittande regeringen, med ansvarig minister Helene Hellmark Knutsson, diskuterar, bejakar och förnyar den svenska SFI-undervisningen. Jag vill kunna erbjuda mina elever en kvalitativ nationell plan för hur deras drömmar ska gå i uppfyllelse. Jag vill att det ska vara oberoende av vem de är, vad de vill och var de bor. 

 

Här är mina förslag:

Effektivisera SFI-undervisningen

Utgå från elevernas erfarenheter och ge dem möjlighet att tillsammans med en kommande arbetsgivare få ett snabbspår i arbetssvenska utifrån arbetsplatsens behov och förutsättningar. 

Skapa ett snabbspår för SFI-lärare

All SFI-utbildning är drabbat av en stor lärarbrist. I dag finns det ingen SFI-lärarutbildning. Skapa det, gör ett snabbspår och utbilda kompetenta lärare.

Utred möjligheten till världens bästa integration

Den svenska SFI-undervisningen behöver kopplas samman med en aktiv arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik och en utbildningspolitik. Dessa tre områden har tillsammans möjligheten att skapa någonting som vi kan vara stolta över utifrån det svenska arvet - en svensk modell.

 

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag vill leva och dö i Norden och Sverige. Jag vill att fler ska få möjligheten till det. 

 

Jessica Schedvin

Lärare och borgerlig debattör 

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag