"Hyresgästens inflytande är av låtsaskaraktär"

Publicerad

Roger Akelius skriver i Expressen att kapitalister som han borde bygga bort slummen.

Akelius äger Sveriges största privata bostadsföretag. De renoverar redan nu lägenheter i de områden som han av nån anledning väljer att kalla slum.

 

Akelius vill ha hyresgäster med feta plånböcker, säger han till tidningen Hem & Hyra. Hyran för en trea i Fornhöjden i Södertälje ligger således på över 8 000 i månaden efter renovering.

 

Än så länge finns det en och annan hyresgäst med fet eller mellanfet plånbok som kan flytta in i de renoverade lägenheterna. Men steg för steg byter Akelius ut de boende mot mer betalningsstarka. Så länge nån med fetare plånbok i bostadsbristens Sverige står på tur bekymrar det inte Akelius.

Men det bekymrar oss. Renovering måste ske, men den måste anpassas till hyresgästernas villkor. I dag har vi en lag om hyresgästinflytande som i praktiken ger hyresvärdarna rätt att renovera bort sina hyresgäster. Hyresgästens inflytande blir därmed mer av låtsaskaraktär.

 

Allt oftare väljer hyresvärden att topprenovera samtliga lägenheter till den grad att hyresgäster tvingas flytta en efter en.

Ett sätt att stärka hyresgästernas inflytande vid renovering är att fastighetsägarna erbjuder olika nivåer av ombyggnad med olika hyresnivåer. På så sätt har de boende möjlighet att välja ett alternativ som gör att de kan bo kvar. Så Akelius, vill du renovera tillsammans med dina nuvarande hyresgäster har du alla möjligheter att göra det.

 

BARBRO ENGMAN

Barbro Engman är förbundsordförande för Hyresgästföreningen

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag