Trots att Fredrik Reinfeldt under åtta år rekordsänkt skatterna med 130 miljarder, blev flyktinginvandringen den stora valfrågan i höstas. Foto: Anna-Karin Nilsson
Trots att Fredrik Reinfeldt under åtta år rekordsänkt skatterna med 130 miljarder, blev flyktinginvandringen den stora valfrågan i höstas. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fredrik Reinfeldts tal banade väg för SD

Publicerad

Fredrik Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal befäste en ny konfliktlinje som spelade SD i händerna, och fick dem att rösta för alliansens budget, skriver Johan Ulvenlöv och Tobias Lundin Gerdås.

Sverige är mitt i en av de värsta politiska kriserna under efterkrigstiden. De fyra borgerliga partierna har i Sveriges riksdag fått stöd för sin budget av ett parti med rötter i den svenska nazismen. I går föreslogs Anna Kinberg-Batra som ny moderatledare och i förra veckan presenterades den moderata valanalysen. Moderaterna tappade fler väljare än något borgerligt parti har gjort i regeringsställning, varav de flesta valde att gå till Sverigedemokraterna. På vilket sätt hänger dagens parlamentariska kris ihop med moderaternas valrörelse?

Vi har analyserat en omfattande mängd statistik från traditionella och sociala medier och funnit den röda tråd som definierade valet 2014. Året präglades inledningsvis av debatten om arbetslöshet och välfärd. Vinstfrågan, fas 3, privatiseringar, jobbcoacher, Nuon, utförsäkringar och krogmoms stod i fokus.

Trots det kommer valet 2014 främst att kommas ihåg genom tidigare statsminister Fredrik Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal. I ett slag förändrades hela den politiska debatten om välfärd till att domineras av kostnader för flyktingmottagande.

Tobias Lundin Gerdås
Johan Ulvenlöv

Talet är en viktig förklaring till Sverigedemokraternas stora framgång i valet. Talet var en medveten strategi i ett försök skifta fokus från den massiva kritik som fanns mot regeringen till att handla om något annat.

Det är naivt att tro att en politisk taktiker som Fredrik Reinfeldt inte skulle förstå att om invandringsfrågorna kom högst upp på agendan så skulle detta gynna Sverigedemokraterna.

Varje valrörelse består av en eller ett par händelser som utmärker sig. Händelser, uttalanden, eller politiska förslag som knyter an till ett underliggande samtal i samhället. Genom ändlös repetition i traditionella och sociala medier blir händelsen det som "alla pratar om". Valstugereportagen och Bo Lundgrens skattesänkningar definierade 2002 års valrörelse. Utanförskapet och fastighetsskatten definierade valrörelsen 2006, utförsäkringsdebatten kostade Reinfeldt majoriteten men Greklandskrisen innebar fortsatt maktinnehav efter 2010.

När statsvetarna ska namnge valrörelsen 2014 är "öppna era hjärtan valet" ett hett tips.

Tittar vi på diskussionen på Twitter, där vi återfinner större delen av opinionsbildarsverige, är skillnaden dramatisk före och efter talet. I en analys av 10 000-tals tweets kan vi se att fram till 16:e augusti nämndes invandring/flyktingmottagande i genomsnitt i 745 tweets per vecka. Efter talet handlar 2 438 tweets per vecka om invandring och flyktingmottagande.

Men det mest intressanta är att titta på de tusentals tweets som handlar om välfärd. Debatten om välfärd handlade fram till den 16 augusti om "jobb", "skatter", "vinster", "riskkapitalbolag" och välfärdens finansiering. Men efter sommartalet hände något radikalt. Tweets om välfärden handlade nu om "massinvandring", "invandring" och "flyktingar". Konflikten välfärd vs skattesänkningar förbyttes i konflikten välfärd vs invandring.

Trots att Reinfeldt under åtta år rekordsänkt skatterna med 130 miljarder, blev flyktinginvandringen det primära "hotet" mot välfärdens framtida finansiering. En ny konfliktlinje i svensk politik - helt i linje med den sverigedemokratiska agendan.

En mediesökning på artiklar som berör både invandring och välfärd i samma text ger en likartad bild. Efter Reinfeldts sommartal skrevs det fem gånger så många artiklar på detta tema. Från i genomsnitt fyra artiklar per dag till i genomsnitt 23 artiklar per dag. Medierna köpte Fredrik Reinfeldts problembeskrivning. Därmed repeterades talets grundbudskap i traditionella och sociala medier.

Reinfeldts "game changer" påverkade inte bara valrörelsen 2014. Det är högst otroligt att Sverigedemokraterna, med en sjukskriven partiledare, inte hade valt att rösta för borgerlighetens budget, med nyval som följd, om de inte upplevde att debatten dominerades av migrationsfrågorna.

Möjligheterna att göra nyvalet den 22 mars till en "folkomröstning om invandring" blev en lockelse som Sverigedemokraterna inte kunde stå emot. Den nya ledningen i moderaterna har nu ett särskilt ansvar att hålla rent högerut. Markera avstånd från framtida budgetstöd från Sverigedemokraterna, fall inte in i borgerliga debattörers vilja till en volymdebatt och håll dörren öppen för samarbete om alliansen ännu en gång blir mindre än de rödgröna.

 

Johan Ulvenlöv,

Strategi och opinion i digitala medier, LO

 

Tobias Lundin Gerdås,

 Opinionsbildningsansvarig, LO 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida