Samtidigt som en statlig utredning undersöker hur kvalitetsjournalistiken ska räddas, så har en annan - om marknadsföringsförbud för spelbolag - gjort sitt yttersta för att slå ihjäl densamma, skriver Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt. Foto: Christian Örnberg
Samtidigt som en statlig utredning undersöker hur kvalitetsjournalistiken ska räddas, så har en annan - om marknadsföringsförbud för spelbolag - gjort sitt yttersta för att slå ihjäl densamma, skriver Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt.  Foto: Christian Örnberg

Förslag som hotar kvalitetsjournalistik

Publicerad

Om staten försöker stoppa de livsviktiga spelannonserna motarbetar man kvalitetsjournalistik, skriver Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt.

I dag presenterar en statlig utredare nya förslag till marknadsföringsförbud för spelbolag. Att brådstörtat genomföra dessa förslag vore ett stort misstag, av skäl som sträcker sig långt bortom spelbolagens egna väl och ve. Det hänger samman med de utmaningar svensk dags- och kvällspress har i att hitta affärsmodeller som fungerar i framtidens medielandskap.

Problematiken är välkänd vid det här laget; det råder ingen brist på efterfrågan på kvalitetsjournalistik.

Däremot råder det brist på betalningsvilja, eller åtminstone hyggligt stabila betalningsmodeller som fungerar när läsandet alltmer övergår från papper till digitala medier.

Vem ska betala för resurskrävande journalistik när vi har vant oss vid att nyheter på nätet är gratis?

Ett delsvar på den frågan kan hämtas ur dags- och kvällspressens tradition: genom att ta in annonser. Tidningarna har alltid upplåtit yta åt annonser och givetvis tagit betalt för det.

Det är en finansieringsform som har visat sig hålla över tid, också när tidningarna har breddat sin verksamhet till nyhetsportaler på internet. På så vis har annonser för kattmat, tvättmedel och spel bidragit till den oberoende pressens viktiga gärning för vår demokrati.

Det är detta som nu föreslås förbjudas när det kommer till spelannonser, i den så kallade främjandeförbudsutredningen.

Gustaf Hoffstedt

Den gör gällande att endast monopolbolag som AB Svenska Spel ska ha rätt att marknadsföra sig i Sverige, inte EU-licensierade bolag som Betsson och Unibet.

Om dags- och kvällspress enligt lag tvingas att tacka nej till spelannonser från de senare bör staten rimligen kompensera tidningarna för det intäktsbortfallet. De EU-licensierade bolagen köper varje år reklam för ett par tre miljarder kronor, varav dags- och kvällspress är en betydande satsning. Det kan jämföras med statens samlade presstöd på 0,5 miljarder kronor som i sammanhanget framstår som futtigt.

Vi förordar en modell med spellicenser för de bolag som vill erbjuda spel i Sverige.

Reglerna ska vara tuffa, bland annat avseende marknadsföring, men det ska inte som i dag få förekomma några på förhand utsedda kelgrisar i form av monopolbolag.

Till skillnad från i dag bör alla spelbolag behandlas lika och därmed ges lika möjlighet att söka licens. De bolag som erhåller licens ska givetvis också få marknadsföra sig, utifrån ett statligt regelverk som reglerar konsumentskyddet.

Från branschens sida vill vi också bidra till ett stort självpåtaget ansvarstagande för att skapa en standard kring trygg och etisk spelannonsering.

Per Hultengård

Främjandeförbudsutredningen är ytterligt illa tajmad. Enligt vad vi erfar avser regeringen att genomdriva just ett sådant icke-diskriminerande licenssystem som vi förordar under innevarande mandatperiod, vilket man har brett stöd i riksdagen för. Därtill har regeringen tillsatt en medieutredning i syfte att säkra framtidens kvalitetsjournalistik.

Det paradoxala inträffar då att medan en statlig utredning söker svaren på hur kvalitetsjournalistiken ska kunna räddas, så har just en annan statlig utredning redan gjort sitt yttersta för att slå ihjäl densamma.

Och för att ytterligare stryka under hur dåligt främjandeförbudsutredningens förslag ligger i tiden är det värt att påminna om att EU-kommissionen har stämt Sverige för dess diskriminerande behandling av spelbolag.

Mediebolagen i Sverige har utan tvekan en uppgift i att presentera affärsmodeller som fungerar när papperstidningen övergår till digitala medier. Vi känner förtröstan inför den utmaningen, inspirerade av bland annat musikindustrins övergång från cd-skiva till App Store. Men om staten försöker dra ifrån medierna de livsviktiga spelannonserna, då blir resultatet att man i praktiken aktivt motarbetar medieföretagens möjligheter att finansiera och bedriva kvalitetsjournalistik. Återstår då alternativet att de blir granne med de sedan tidigare bortfösta svenska spelbolagen i London och på Malta.

Vad har svensk journalistik och arbetsmarknad egentligen för glädje av det?

Generalsekreterare, Branschorganisationen för onlinespel

vd, Tidningsutgivarna

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida