SEXKAMPANJ. Gydrun Schymans Fi har dragit i gång kampanjen "Feminister har bättre sex" men de verkar inte ha funderat på varför, tycker Elin Grelsson. Foto: David Sica
SEXKAMPANJ. Gydrun Schymans Fi har dragit i gång kampanjen "Feminister har bättre sex" men de verkar inte ha funderat på varför, tycker Elin Grelsson.  Foto: David Sica

FI:s sexkampanj ger kvinnor skuldkänslor

Publicerad
Uppdaterad
Feministiskt initiativ har nyligen dragit i gång kampanjen "Feminister har bättre sex". Den består av knappar, tröjor och väskor som alla lovar skönare ligg om man omfamnar jämställdheten.
Men vad partiet egentligen menar är lite oklart. FI:s talesperson Gudrun Schyman snuddar vid ämnet i en debattartikel på Newsmill när hon betonar vikten av jämställda relationer för bra kärlek. Och kampanjens Facebookgrupp antyder vagt att det handlar om att inte låta könsroller styra och att ett jämställt förhållande genererar mer och bättre sex. Dessutom finns en video på You Tube med scener från diverse Hollywoodfilmer, som dock främst visar sunkigt könsrollssex.
Förmodligen är syftet med kampanjen att sudda ut den prydhetsstämpel som feminismen fortfarande lider av. År 2009 kan feministiska skribenter och debattörer fortfarande få höra att de bara behöver lite kuk eller saknar pojkvän. Det är tyvärr ett vanligt sätt att negligera deras argument.
Men problemet är att Feministiskt initiativ misslyckas med att förklara varför feminister är både kåta, knullande och har bättre sex än andra. Och vad värre är, de vaga beskrivningarna verkar i sig som normerande och idealiserande.
För kampanjen bygger någonstans på den tröttsamma myten om att "vanliga" män inte är särskilt bra i sängen och inte vidare intresserade av kvinnors njutning. Likaså bygger den på myten om att "vanliga" kvinnor är dåliga på att ta för sig, samt att det i heterosex alltid finns en maktskillnad mellan man och kvinna.
Men de enda som tjänar på att Feministiskt initiativ fortsätter att sprida den myten är männen själva. För det verkar i dag finnas något sorts likhetstecken mellan "bra" och "inte dålig". Det vill säga att alla män som är intresserade av kvinnans njutning automatiskt är bra i sängen. Men "bra i sängen" är inget universalepitet. Man får inget diplom för att man hittat klitoris. En man som är intresserad av jämställdhet och kallar sig feminist är ingen garanti mot dåligt sex, för någon av parterna.

Än värre är att kampanjen anspelar på någon slags idealism och uppdelning mellan feministiska och icke-feministiska kvinnor. Feministen vet automatiskt bättre än den oupplysta offerkvinnan och fejkar inte orgasmer, har inte ställa upp-sex eller ont under samlag.
Tvärtemot Fi:s intentioner tror jag att kampanjen på så sätt skapar ännu mer skuldkänslor och krav kring att vara bra i sängen och ha bra sex. Som feminist måste man nu också försöka leva upp till idealet om en frigjord och orgasmerande kvinna. Det finns en risk att man som sexualpolitiskt medveten feminist skäms ännu mer över att fejka orgasmer, ställa upp eller anpassa sig.

I Feministiskt initiativs värld verkar sex vara liktydigt med jämställda, heterosexuella par som har rättvist och icke-maktutövande sex med varandra. Det idealet lämnar väldigt många utanför och är minst lika dåligt för den sexuella frigörelsen som könsroller. Var finns fejkade orgasmer i lesbiskt sex i Feministiskt initiativs analys? Eller maktutövande sex mellan män? Det känns tråkigt med en kampanj som skapar nya ideal, i stället för att slå sönder de rådande.
Jag är trött på politiska rörelser som bara behandlar idealism och inte mänskligt felande. Könsmaktsordningens feminism är på många sätt en av de starkaste i det slaget. Jag förstår inte hur vi ska kunna förändra samhället om de enda som får visas upp är de som lever upp till idealen och där perfektion har blivit ett politiskt krav för att få uttala sig.
Jag vill i stället ha en feministisk rörelse som rymmer fejkade orgasmer, tjocknojor, destruktiva relationer, opererade bröst, ansiktssprut och för mycket smink. Där alla våra smutsigaste sidor och begär är tillåtna. Där det inte finns några "kvinnliga förebilder" som ska bära idealism-oket. Där det varken finns något rätt eller fel, utan bara ett kontinuerligt samtal om hur vi vill leva, vad som begränsar oss till att leva på det sättet och hur vi kan frigöra oss från de begränsningarna. Det är egentligen bara det som är intressant.
Feministiskt initiativs kampanj är ett slag mot en sådan rörelse, snarare än mot könsrollerna.


ELIN GRELSSON

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag