En viktig grund för Ericssons framgångar var att de fick förmånen att delta i stora statsfinansierade industriprojekt. I gengäld måste företaget uppträda som en god samhällsmedborgare och ta sats för långsiktig utveckling med Sverige som bas, skriver IF Metalls förundsordförande Anders Ferbe. Foto: Nils Petter Nilsson
En viktig grund för Ericssons framgångar var att de fick förmånen att delta i stora statsfinansierade industriprojekt. I gengäld måste företaget uppträda som en god samhällsmedborgare och ta sats för långsiktig utveckling med Sverige som bas, skriver IF Metalls förundsordförande Anders Ferbe.  Foto: Nils Petter Nilsson

Ericssons varsel är ett svek mot Sverige

Publicerad

Ett företag med ansvar och självkänsla sviker inte alla dem som gjort företaget stort och starkt. Vi har rätt att förvänta oss att Ericsson uppträder som en god samhällsmedborgare, skriver Anders Ferbe.

Ericssons planer på hårdbantning av verksamheterna i Sverige sviker alla dem som under decennier arbetat hårt för företagets framgångar. Anställda har gett många av sina bästa år för företaget och Sverige som land har investerat enorma resurser i Ericssons framgångar. Det verkar inte räcka för företagets ledning och ägare. Istället för att vara med och bygga industrin i vårt land starkare, väljer Ericsson att hissa bekvämlighetsflagg.

Sedan början av 2000-talet har Ericsson gjort sig av med nästan två tredjedelar av sina anställda i Sverige. Om fabriken i Katrineholm stängs och om man, som aviserat, skär ner i Borås, Kumla och Stockholm, finns det nästan ingen produktion kvar här.

All erfarenhet säger att om produktionen försvinner, kommer även teknisk utveckling/forskning ganska snart att göra det. Tillsammans med huvudkontoret bildar de en treenighet där varje del är en förutsättning för de andras existens.

Det är som en trebent pall. Om ett ben kapas av står pallen inte kvar.

Det talas alldeles för lite om företagens roll som goda samhällsmedborgare. Ericsson har levt gott i Sverige ända sedan efterkrigstiden. En viktig grund för företagets framgångar var att de fick förmånen att delta i stora statsfinansierade industriprojekt. De projekten ledde till genombrott för helt nya produkter och tjänster som placerade Ericsson i världsklass inom telekomindustrin. Det är pengar som alla medborgare varit med och investerat i Ericssons utveckling.

Idag har Ericsson 110 000 anställda. Det är lika många som företaget hade i början på 2000-talet, men i Sverige har 27 000 jobb försvunnit. Dessutom vill Ericsson nu alltså sätta ännu fler jobb under bekvämlighetsflagg. Produktion ska flyttas till andra länder med sikte på att sänka lönekostnaderna.

I den här strategiska frågan har Ericsson, som normalt är ett mycket innovativt företag, lagt undan alla ambitioner till kreativa lösningar som skulle kunna utveckla produktion i Sverige i stället för att avveckla.

Det svider att behöva ta emot sådana besked. Vi har rätt att förvänta oss mer av Ericsson och att de uppträder som en god samhällsmedborgare. I den rollen ligger att vårda sina relationer. Med de anställda och deras organisationer, med leverantörer, med kommuner, med regioner, med den svenska staten. Ett företag med ansvar och självkänsla sviker inte alla dem som gjort företaget stort och starkt.

Istället för att välja den allra enklaste lösningen vill jag att Ericsson tänker om och tänker långsiktigt. Hur kan Ericsson, som god samhällsmedborgare i Sverige, bidra till det mycket klara målet om ny industrialisering av vårt land? Regeringen har med all önskvärd tydlighet slagit fast att en väsentlig del av framtiden för Sverige ligger i industrins utveckling.

Anders Ferbe

Vårt land har goda förutsättningar med råvara, innovationskraft, väl utvecklad industri och världens bästa industriarbetare. Dessutom har vi god tillgång till inhemskt producerad energi.

Sverige är på väg i samma riktning som länder som USA, Tyskland och Storbritannien. Där man har tagit fram strategier för ny industrialisering. Där finns en pånyttfödd insikt om att industrin ger styrka åt ekonomin och skapar välstånd.

Jag vill se Ericsson som en stor och viktig aktör i svensk industri även i framtiden. De kan räkna med vårt stöd när de agerar som en god samhällsmedborgare. Jag hoppas att företaget tänker om och tar sats för långsiktig utveckling med Sverige som bas och med världen som arena och marknad.

 

Anders Ferbe,

förbundsordförande IF Metall

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag