Nima Sanandaji. Foto: Axel Öberg
Nima Sanandaji. Foto: Axel Öberg

Debatt: "Konkurrensen lyfter vården"

Publicerad
Uppdaterad
I Sverige läggs fokus på det som är fel i vården, men de positiva visionerna lyser med sin frånvaro. I det sammanhanget kan vi lära oss mycket av Peter Provonost, specialistläkaren vid John Hopkins sjukhuset som för tio år sen gjorde den enkla observationen att även vältränade experter gör misstag.
Därför införde han därför en enkel reform, som innebar att läkarna fick följa en lista på fem enkla steg när de handskades med patienterna. Det blev en oanad framgång. Kontroll-listan infördes snart i hela delstaten Michigan. Enligt den offentliga radiokanalen National Public Radio ledde det till att 100 miljoner dollar sparades och 1 500 liv räddades under en 18-månadersperiod.
Provonost hade infört en arbets­sätts­innovation. Mycket av den tillväxt och utveckling som sker i världen kommer inte av teknologiska innovatiner, utan helt enkelt av smartare sätt att organisera ett arbete.

När Harvard Business Review nyligen rankade de mest lovande innovationerna inom vården låg fokus inte bara på gentekniken och den robotiserade kirurgin, utan också på arbetssättsinnovationer som just kontrollistor och ökad specialisering. Erfarenheten säger oss att konkurrens, liksom frihetsgrader att organisera verksamheten på olika sätt, kan bana väg för dessa innovationer. Därför är det högst oroande att den stora framtidsvisionen handlar om att skapa mer regleringar och rentav förbjuda privata initiativ, snarare än fokusera på kvaliteten av de tjänster som levereras.

Nima Sanandaji
är vd för den borgerliga tankesmedjan Captus.
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag