Foto: Ylwa Yngvesson
 Foto: Ylwa Yngvesson

Debatt: Alf Svensson vägrar prata datalagring

Publicerad
Uppdaterad
Alf Svensson skriver (28/7) att mina påståenden gällande den skriftliga förklaringen Smile 29 är "hemmasnickrade tolkningar". Samtidigt lyckas han inte presentera vad han menar. Svensson undviker min centrala kritik: att han skrivit under ett dokument som förespråkar en utökad datalagring. Att Svensson slingrar sig är tråkigt. Jag utgår från att han, liksom jag, skärskådat Smile 29 och förstått innebörden. Det är det som gör mig beklämd.
Smile 29 är inget tvingande dokument. Skriftliga förklaringar är menade att stimulera till debatt. När de i strid med EU-praxis ändå innehåller så tydliga krav som Smile 29 gör tolkas detta dock lätt som ett ställningstagande från EU-parlamentets sida.
Smile 29 berör barnskydd i relativt allmänna ordalag. Man vill ha en alleuropeisk samordning vad gäller jakt på barnpornografer och -förgripare. De direkta kraven gäller dock inte barnskydd, utan en utökning av datalagringsdirektivet.
Svensson vägrar prata datalagring. Om det är för att han missat att han gjort ett intrusivt och i tiden dåligt planerat ställningstagande är det djupt olyckligt. Om det görs som en del av en politisk strategi är det ohederligt. Mitt grundantagande kvarstår därför.


Marcin de Kaminski

MARCIN DE KAMINSKI är engagerad i den ideella nätpositiva organisationen Juliagruppen och medarbetare vid det rättssociologiska forskningsprojektet Cybernormer.
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag