Foto: Cornelia Nordström
 Foto: Cornelia Nordström

Därför skyr jag Almedalsveckan

Publicerad
Uppdaterad
Så befinner vi oss mitt i ännu en Almedalsvecka. Tidningar, radio och tv fylls av rapporter om allt det som sker där, om alla utspel som ska förändra världen och om alla de viktiga kontakter som knyts mellan människor som inte skulle ha träffats om inte Almedalen funnits. I varje fall är det vad rapporterna vill få oss att tro. För egen del har jag under alla år haft ett svalt förhållande till veckan. Och det är på mycket subjektiva grunder jag valt att vara skeptisk.

Minns ni hur det började? Olof Palme som hade sommarhus på Fårö bestämde sig för, kanske på inrådan av några medarbetare, att passa på att hålla ett sommartal i Almedalen, innan han återvände till Stockholm. Där skulle han säga något som han ansåg viktigt att säga just då. Och han fick en masspublik. Det upptäckte de andra partiledarna, och de bestämde sig för att haka på där det fanns en så stor potentiell publik.
Men medan Palme hade utgått från sitt budskap, började de andra att fundera över vad de skulle kunna hitta på att säga när de framträde. I samma stund började Almedalsveckans förtunning.
Den blev inte en de viktiga budskapens vecka, det som hade kunnat locka en politiskt intresserad allmänhet att lyssna, utan en där partiledarna visade upp sig och framförde budskap som inte sällan andra tänkt ut åt dem, budskap som anpassats till vad man trodde att publiken ville höra. Snabbt insåg också organisationer och företag att Almedalen var ett ställe där de kunde träffa de viktigaste beslutsfattarna.

Jag har under
alla år funderat över varför Almedalen aldrig lockat mig, och varför jag sällan tar del av medias rapporter därifrån. Jag är ju ändå ganska intresserad av politik. Förra året gav mig ett svar. Vet ni inte vem som blev Årets lobbyist i Almedalen år 2010? Inte konstigt i så fall. Det tycks inte vara många tidningar som rapporterat om utnämningen.
Men ni kanske i alla fall kan nämna åtminstone tio av de 1 396 seminarier som ordnades och kan berätta om vad fem av dem handlade om? Inte det heller? Nåja, de sju partiledartalen kan ni väl ändå inte ha glömt?

Vad som kommer att etsas fast från årets vecka vet vi ännu inte. Däremot är jag inte ensam om att bara komma ihåg två saker från förra årets Almedalsvecka - Littorinaffären och att Gudrun Schyman eldade upp hundra tusenlappar. I den interna PR-kampen mellan de båda segrade antagligen Littorin, och i det långa loppet är det inte säkert att Schymans stolta påpekande att hon bara fått en enda helsida om hon annonserat upp pengarna säger något annat än att också annonspengar kan vara bortkastade. Partiernas mer eller mindre lyckade försök att stjäla uppmärksamhet av varandra kan bara ha roat dem som genomförde stölderna.

Almedalsveckan kan på sikt visa sig förödande. Aldrig har dess inåtvändhet illustrerats tydligare än nu. Att de som är där är nöjda är givet. Medarbetarna i en organisation eller ett företag som satsar så mycket pengar som det kostar att vara med kan inte åka hem och berätta att det var tjugofem personer som lyssnade på deras seminarium. De blir alla som lobbyisten som ju aldrig träffar någon enda utan inflytande, eftersom han inte kan ta betalt av sin uppdragsgivare för att ha talat med någon som visade sig vara ett stolpskott. Och de politiker och andra som han lobbar mot får genom lobbarens kontakt en bekräftelse på att de betyder något.

Men för det politiska samtalet, för väljarnas ställningstagande spelar veckans många begivenheter ingen större roll, det är jag övertygad om. All opinions­bildning är en mycket mer komplicerad process än många tror.
När Almedalen blev en arena där sedelbränning och känslofyllda presskonferenser låg i fokus som om det var det viktigaste, rentav enda, som var värt att komma ihåg, förlorade den möjligheten att samtidigt vara forum för politisk utveckling. Underskatta inte väljarnas vilja att tänka själva och att intressera sig för det som händer på allvar.
"Jag är inte ensam om att bara komma ihåg två saker från förra årets Almedalsvecka.

BENGT GÖRANSSON
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag