Julen är en högtid med traditioner, men också en tid präglad av en tilltagande julklappshets, skriver Roland Utbult.
Julen är en högtid med traditioner, men också en tid präglad av en tilltagande julklappshets, skriver Roland Utbult.

Dags att införa lag på maxränta för sms-lån

Publicerad

Julen är en högtid med traditioner, men också en tid präglad av en tilltagande julklappshets.

För den som har en kärv ekonomi kan ett snabblån förvandla julen till en fallucka rakt ned i skuldfällan. Det är hög tid att vi stänger möjligheterna för snabblåneföretag att sätta fler utsatta i skuld och värna julen som en familjehögtid för glädje och samvaro.

Snabblånen, eller SMS-lånen, ger för många en möjlighet att själva ta ett ”förskott på lönen”, och konsumera lite mer innan man fått pengar i handen. För andra kan snabblånet vara sista utvägen - ett sätt att få mat på bordet, betala hyran eller klara sina räkningar. Dessvärre finns oseriösa företag som utan kreditkontroller ställer ut snabblån till ockerräntor, vilket gör att många hamnar i kläm. För 2012 rapporterade Kronofogden drygt 57  000 obetalda snabblån, 62 procent fler än året innan.

Alliansregeringen har stegvis skärpt kraven på snabblåneföretagen. Nya förslag är på gång. Det tycker vi kristdemokrater är bra, men vi vill gå längre. Vi menar att räntorna som erbjuds på många snabblån är att jämställa med ocker. Därför vill vi ha ett tak på räntan, något som redan finns i exempelvis Finland. I Finland är räntetaket 51 procent, något som i sammanhanget känns rimligt. Exakt var ett svenskt räntetak ska ligga, bör dock utredas.

Vi vill också förbjuda företag att låna ut till den som har en obetald skuld eller betalningsanmärkning från tidigare snabblån. Därigenom kan vi minska risken för att fler ekonomiskt utsatta hamnar i skuldfällan – och värna julen som en högtid för glädje och samvaro.

 

ROLAND UTBULT,

är gruppledare för Kristdemokraterna i Civilutskottet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag