Inga-Britt Gustafsson. Foto: Privat.Inga-Britt Gustafsson. Foto: Privat.
Inga-Britt Gustafsson.  Foto: Privat.
Arbetsförmedlingen. Foto: Bertil Ericson / TtArbetsförmedlingen. Foto: Bertil Ericson / Tt
Arbetsförmedlingen.  Foto: Bertil Ericson / Tt

Börja se värdet i oss äldre som arbetskraft

Publicerad

Ni arbetsgivare vill tyvärr inte ha oss äldre. Trots att vi varken är vab-lediga eller tänker byta jobb för karriärens skull. Vi är en resurs. Vi har en enorm kapacitet, yrkeserfarenhet och livserfarenhet så det visslar om det, skriver arbetslösa Inga-Britt Gustafsson.

Motiveras du av att ha medarbetare som tycker om att utvecklas och att få andra att fungera bättre?  

Vi är många som söker arbetsgivare som kan tänka utanför den sedvanliga trista boxen.

 

Det här är vi – vem är du?

Vi som är seniora har arbetat med det mesta under våra liv. Den röda tråden i de flestas fall har alltid varit att lyssna, lära ut, informera och serva samt få till glädje i tillvaron, som en slags kommunikationsinspiratör helt enkelt.

Visst kan du få våra cv att kika på, men vad vi har gjort är historia. Det viktiga för dig och oss är att se vad vi vill nu och vad vi kan erbjuda dig i dag. Men… vad kan du erbjuda oss som gör att vi tycker det är värt att börja arbeta för dig? Vad har du för kvalifikationer? Vad kan du åstadkomma nu och framåt? Vilka är dina framtidsvisioner?

Vår kravbild:

Som arbetsgivare bör du ha ett brett utbud av tjänster, en stark inriktning på företagsaffären givetvis, men även på humankapitalet - för det är de som gör att du kan ha ditt företag kvar och gå med vinst. En vinst som du delar med dig av till de som uträttar underverk varje dag, det vill säga alla dina anställda.

Som arbetsgivare bör du stötta samtliga i företaget genom att hitta smarta arbetssätt som gagnar arbetsglädjen. Då växer du som arbetsgivare och alla anställda håller sig friska, känner livsglädje och arbetslust. Det ska nämligen vara kul att gå till jobbet, för det är där vi är vår mesta vakna tid.

Målet är i slutändan att ge kunderna en bättre upplevelse vilket endast kan ske om alla upplever det själva inom företaget. Ett ganska enkelt koncept egentligen!

 

Börja se värdet i oss som arbetskraft. Vi är många som befinner oss i arbetssökandets tillvaro, uppsagda från olika slags arbeten. Samhället har blivit hårdare. ”Prestera och leverera annars är du utbytbar”.

Det är yngre som ska in. Som kostar mindre, som får större delen av sin lön provisionsbaserad. Men även de mår dåligt i dagens tuffa samhälle.

Det är tufft gällande jobb, oerhört tufft. Ni arbetsgivare vill tyvärr inte ha oss äldre.

Själv är jag 62, men ni kan få oss som inte behöver vara vab-ledig, inte byter jobb rätt som det är för att göra karriär, vi jobbar fast vi kan känna oss lite halvdan och trivs vi så stannar vi många år. Jag har verkligen ingen lust att bli pensionär och så känner många av oss!

Vi är sociala, älskar det mänskliga mötet. Varje människa är en unik pusselbit, det märks när det fattas en bit. Alla kan bidra med något i livets pussel. Alla behövs.

Vi behövs där ute, det är många som mår dåligt.

Börja se värdet i oss äldre som arbetskraft. Vi är en resurs. Vi har en enorm kapacitet, yrkeserfarenhet och livserfarenhet så det visslar om det.

 

Inga-Britt Gustafsson

Arbetslös 62-åring

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag