Eshtar Faris.Eshtar Faris.
Eshtar Faris.
Foto: Shutterstock.Foto: Shutterstock.
 Foto: Shutterstock.

Blunda inte för rasismen invandrargrupper emellan

Publicerad

Under gymnasiet blev jag kallad ”hora", "halalkött att knulla" och "smuts". Varför blev jag, som invandrartjej med arabisk bakgrund, kallad för dessa saker? Jo, för att jag tog mig rätten till min egen kropp, dejtade och sågs ute på klubb, skriver Eshtar Faris.

Nyligen kunde man i Sydsvenskan läsa om en flicka i Malmö som hade blivit trakasserad av sina skolkamrater för att hon åt fläskkött. Hon fick veta att de som äter fläsk är ”förorenade”. Nyheten fick mig att minnas min egen högstadie- och gymnasietid under 90- och början på 2000-talet.  

Under högstadietiden blev jag och andra arabiskt talande elever med annan tro än den muslimska trakasserade varje gång det var dags att äta i skolans matsal. Serverades det blodpudding eller annat med fläsk, då åt vi det som serverades. Då kunde man få höra följande glåpord: ”Din orena gris", "usch du är ju äcklig som äter det där", "det är orent" alternativt ”mina föräldrar säger att de som äter griskött är smutsiga”. 

Blev jag ledsen? Ja, det är klart. Jag var ett barn och visste inte att man inte fick säga så, och att man kunde anmäla sådana trakasserier. Under gymnasietiden blev det värre. Ni vet, den tiden då alla hormoner sköljer genom kroppen och man försöker hitta sin grupp och samhörighet. Jag var gymnasiets ”blattehora” under just den tiden. 

 

LÄS MER: Därför lämnar jag som feminist Husby 

 

Låt mig först beskriva min bakgrund, så att ni lättare kan hänga med: 

Jag är tjej, etniskt irakier, kulturellt polsk och svensk, med familj som är ateister och en mamma som är feminist, liberal och ateist. Som extra fin krydda på moset tillhör vi ursprungligen en etnisk minoritet som kallas Mandaeism. Jag har min egen identitet och en samhörighet inifrån mig själv. Tack vare alla länder jag levt i, har jag skapat min egna speciella identitet och samhörighet. Har alltså inget behov av att identifiera mig med någon som helst religion, etnicitet eller tradition. 

Så, tillbaka till gymnasietiden. Den tiden då alla skvallrade, blev kära och helt enkelt utforskade sin sexualitet och identitet som ung vuxen. Under just den tiden blev jag kallad ”hora", "halalkött att knulla", "smuts" och "otrogen hora”. Varför blev jag, som invandrartjej med arabisk bakgrund, kallad för dessa saker? Jo, för att jag tog mig rätten till min egen kropp, dejtade och sågs ute på klubb. Ja, precis som vilken tonåring som helst som försökte utforska sin kropp och identitet. Men killarna kunde inte riktigt placera mig i något kulturellt fack. På den tiden i Trollhättan fanns det inte heller så många tjejer med arabisk bakgrund som gick ut, klubbade och dejtade öppet. Därför har jag under min barn- och tonårsperiod känt mig annorlunda, kanske var det normbrytandet från egna kulturen som var ”den annorlunda" känslan?

 

LÄS MER: I förorten växer männens diktatur

 

Så varför skriver jag det här? Efter nyheten om flickan i Malmö som trakasserades på grund av att hon åt fläskkött skrevs det förvånat och chockat i sociala medier. Jag blev snarare förvånad att folk inte varit medvetna om det? För problemet har alltid existerat. Den rasismen invandrargrupper emellan har alltid existerat. 

Efter gymnasiet flyttade jag till Uppsala för studier. En flytt som snarare kändes som en flykt. Jag orkade inte med den stagnerade och konventionella mentaliteten i Trollhättan. Det är inte heller sällan jag får höra från nyanlända att man flytt undan förtryck av sin minoritetsreligion, bara för att förtryckas på nytt här i Sverige. 

Jag är säker på att det finns många som utsätts för trakasserier och rasism från en annan invandrargrupp men som inte riktigt vågar eller vet att det går att anmäla. Den enda diskussionen som är uppe på tapeten just nu är strukturell rasism från svenskar, och med all rätt ska det diskuteras och bekämpas. Men blunda inte för rasismen, dagliga diskrimineringen och trakasseringen invandrargrupper emellan. Vilken form av strukturell rasism är det?

 

Eshtar Faris

Konstnär

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag