VALANALYS. "Fler kommuner måste anamma det framgångsrecept som avdelningen Stureplanscentern i Stockholm utvecklat", skriver Annie Johansson, riksdagsledamot för Centern. Foto: Jan Düsing
VALANALYS. "Fler kommuner måste anamma det framgångsrecept som avdelningen Stureplanscentern i Stockholm utvecklat", skriver Annie Johansson, riksdagsledamot för Centern. Foto: Jan Düsing

Annie Johansson: Stureplanscentern väg till (C)omeback

Publicerad
Uppdaterad
Medan C förlorade sig i siffror och kommatecken skördade Stureplanscentern framgångar med relevant och begriplig politik, skriver Annie Johansson.
I dag presenterar Centerpartiet sin eftervalsanalys. Med valresultatet som facit har en grundlig genomlysning av varför människor lade sin röst på ett annat parti vid valurnorna varit helt nödvändig. Vi gick till val på att få stöd av minst 10 procent av väljarna, men när alla röster var räknade nådde stapeln bara upp till 6,6 procent. Det kan inte ses som någonting annat än ett misslyckande och en besvikelse.

Det är tydligt att vi behöver förändras. Det handlar inte om att hiva vår politiska övertygelse överbord, vi tror på våra värderingar om liberalism, social och ekologisk hållbarhet, självbestämmande och öppenhet. Däremot behöver vi bli tydligare politiskt, mer samhällskritiska och bättre på att förklara hur vår politik är relevant för enskilda människors i deras vardag. Endast då kan vi bryta den negativa opinionstrend Centerpartiet befunnit sig i de senaste åren.
En nyckel till att vända trenden är att ha engagerade medlemmar och öppna upp mötesformerna. Det är också en av slutsatserna i eftervalsanalysen. Runt om i landet måste Centerpartiet skapa öppna och inbjudande mötesplatser som ger gemenskap och lockar till diskussion, till opinion och till idéutveckling. Fler kommuner måste helt enkelt anamma det framgångsrecept som avdelningen Stureplanscentern i Stockholm utvecklat och använt systematiskt både under förra mandatperioden och under valrörelsen.

Stureplanscentern har lyckats med att sätta väljarna, inte partiet, i fokus och diskuterat frågor som väcker känslor och berör, vilket skapar engagemang och intresse långt utanför partiet. Det har också gjort skillnad. I Stockholms stad gör Centerpartiet sitt bästa val på 28 år och vi är större än Socialdemokraterna i Stockholms city. Det handlar helt enkelt om att ta folkrörelsekonceptet till nästa nivå. Att hitta tillbaka till de politiska idédiskussionerna och engagera fler.
Centerpartiet har en gedigen historia av att finna platser och mötesformer för samhällskritik och för förändringsarbete. Stureplanscentern, på 54 medlemmar, har redan lyckats att använda den traditionen på ett nytt och lockande sätt. Politik handlar trots allt om att hitta nya lösningar på de samhällsproblem som finns, om att ta in influenser utifrån och om att diskutera. Detta förhållningssätt krävs av flera anledningar, men inte minst för att behålla det väljarstöd bland yngre som Centerpartiet fick den 19:e september förra året. För första gången är partiets väljarbas mer i balans eftersom stödet bland yngre kraftigt har ökat. I SCB:s mätning i juni låg stödet runt en procent bland förstagångsväljarna, på valdagen drygt tre månader senare, var det uppe i mellan 6- 11,5 procent enligt olika opinionsmätningsinstitut. Detta måste partiet bygga vidare på för att vara en politisk kraft att räkna med i framtiden och för att vi ska få genomslag för våra frihetliga, företagsamma och gröna värderingar.

Det finns behov av en mer ideologisk debatt i Sverige. Om vi i Centerpartiet rannsakar oss själva kan vi konstatera att vi fokuserat för mycket på detaljer, procent, kommatecken och tekniska lösningar. Den ideologiska debatten och de övergripande frågor som berör människor i deras vardag har kommit i skymundan. I stället för att prata om våra mål, har vi fastnat i en diskussion om medel.

Självklart är det mer relevant att diskutera hur den psykiska ohälsan bland våra ungdomar ska minska än exakt hur mycket en bil får släppa ut för att vara berättigad en supermiljöbilspremie. Vi fastnar i diskussioner om hur många ton koldioxid Sverige släpper ut och hur många gram per körd kilometer som kan räknas som miljövänligt, när vi i stället borde vara mer visionära och prata om att vi vill se nya utsläppsfria bilar och gator där man inte känner någon lukt av avgaser trots att de myllrar av bilar.
Finns det öppna forum för samtal och möten i varje kommun runt om i landet kan vi återigen få igång en spänstig idédebatt där förslag bryts mot varandra och engagemanget för Centerpartiets politik växer. Det är just det konceptet som Stureplanscentern lyckats med. Deras möten är öppna för fler än bara medlemmar, de som talar där är externa personer som både kan väcka debatt, inspirera och provocera till nya tankebanor. Det är så politik utvecklas och engagerar.

Det viktiga är att de frågor som tas upp är frågor som berör människor i just det området där mötet äger rum. I Västra Götaland kan det handla om byggandet av nya vindkraftsparker, på Gotland om turism och innovationer och i Stockholmsområdet om byggandet av miljövänliga skyskrapor. Det är inte frågan om någon ideologisk skillnad, värdegrunden är densamma - den tar sig bara i olika uttryck. Det är dags att återigen sparka i gång idédebatten och den samhällskritiska funktionen. Uppdraget är trots allt att förnya Sverige.


ANNIE JOHANSSON

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida