Ali Fegan: Våga granska imamerna

Publicerad
Uppdaterad
Svenska medier brister i sin granskning av imamer med intolerant syn på kvinnor och homosexuella.
Att imamerna Abd al-Haqq Kielan och Mahmoud Aldebe, tillåts gång efter annan föra hela den muslimska befolkningens talan kan inte förklaras med annat än lättja och slätstrukenhet från medierna.
Det skriver ALI FEGAN, frilansjournalist och tv-producent, till Expressen i dag.

Det finns två imamer

som oftare än andra får komma till tals i svenska medier. Det är den svenske konvertiten Insynen i svenska moskéer och vad imamer - som Abd al-Haqq Kielan - verkligen säger där, är för dålig, skriver frilansjournalisten Ali Fegan imam Abd al-Haqq Kielan och imam Mahmoud Aldebe vid Stockholms moské. Den senaste tiden har de i teve och press fått tala om allt ifrån Muhammedkarikatyrer och övergivna bebisar, till den negativa bild svenskar har av islam. Oftast, om inte alltid, intar de en position som offer och förklarar den svenska muslimska befolkningen som under attack av diskriminering och intolerans. Att det finns diskriminering på den svenska arbetsmarknaden och att muslimska församlingar utstår hot eller verklig skadegörelse från svenska högerextremister står utom allt tvivel. Men hur är det egentligen med Kielans och Aldebes toleransnivå? I det senaste numret av den muslimska tidskriften Minaret uttrycker ansvarige utgivaren Kielan i en ledare att han vill komplicera och bredda synen på islam och muslimer. Han säger sig förespråka värden som tolerans och pluralism. Men sanningen om hans och många andra svenska imamers syn på tolerans är något annat. I en intervju gjord av Susanne Scheibe på organisationen Face Europe säger Kielan att det är tveksamt om muslimska kvinnor får ha ett eget socialt liv. Det går visst bra om hon vill besöka muslimska väninnor men bara på mannens villkor. Om mannen säger nej, så är det nej, säger Kielan. Poeten Mohammed Omar som är chefredaktör för tidskriften Minaret svarar i en intervju med DN (23/3) på frågan om varför inga kvinnor skriver i tidskriften, att han vädjat till flera kvinnor men att de inte har tid. Hur troligt låter det? Skulle den ansvarige utgivaren, Kielan, som inte vill att muslimska kvinnor ska ha rätt till ett eget socialt liv, tycka att kvinnor får delta i det offentliga samtalet och skriva sina åsikter i hans tidskrift? Tveksamt.

I en intervju som jag själv

nyligen gjorde med imam Mahmoud Aldebe vid Stora moskén i Stockholm publicerad i tidskriften Fokus, sa Aldebe att han absolut är för integration. I samma andetag förklarade han att det inte är tillåtet för en muslimsk kvinna att gifta med en svensk man. I så fall måste han bli muslim och konvertera. Imamen Mahmoud Aldebe får ofta föra den muslimska befolkningens talan. Däremot står det helt fritt för en muslimsk man att gifta sig med vilken kvinna han vill. En åsikt Aldebe delar med ett flertal andra imamer, enligt en granskning gjord av Sveriges Radios Ekot. Att det överhuvudtaget förekommer kvinnoförtryck bland muslimer bortförklaras ofta med att det handlar om kunskap och utbildningsnivå. Vidare sägs det att de män som faktiskt ger uttryck för ett kontrollbehov av sina kvinnor kommer från fattigare delar av världen och inte vet bättre. Men båda Kielan och Aldebe har akademiska examina vid svenska universitet och kan knappas kallas för marginaliserade i det svenska samhället. Hur var det nu med bredda synen på muslimer och islam? Homofobi - en dygd som många svenska präster och en och annan popartist värnat i många år - delas också av dessa två imamer. I samma intervju säger Aldebe att det är helt okej att en muslimsk kille umgås med en bög bara bögen inte försöker påverka honom att bli homosexuell. Han säger också att islam inte accepterar homosexualitet. Kielan å sin sida tycker det är absurt att Sverige tillåter homosexuella att gifta sig men inte tillåter en man att ta sig fyra fruar. Efter debatten om den senaste undersökningen om antisemitism i Sverige skrev också redaktören för denna sida, Salam Karam, om den muslimska intoleransen mot judar i Sverige. Än har jag inte hört någon av dessa båda auktoriteter ta avstånd från den typen av intolerans.

Att det faktiskt

förekommer fördomar mot muslimer i Sverige gör det inte försvarligt att religiösa ledare påbjuder annan typ av intolerans. Att svenska medier låter Kielan och Aldebe gång efter annan föra hela den muslimska befolkningens talan kan inte förklaras med annat än lättja och slätstrukenhet. Insynen i svenska moskéer i dag är dålig, få vet vad som verkligen sägs i moskéerna i dag och det är få journalister som bemödar sig. Kanske på grund av att man är rädd att samma sak ska hända här som i Danmark eller för att bli kallad rasist. Eller kanske på grund av språkbrister. Men det är viktigt att vi journalister vågar syna muslimska ledare och imamer på samma sätt som med svenska präster. ALI FEGAN Frilansjournalist och tv-producent. Han är född i Sverige med turkisk bakgrund. En gång lagade han fläsklägg med rotmos, bjöd på öl och riktigt stark senap.
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag