EXPRESSEN.SE
Norwegian har haft omfattande problem med förseningar. Blir ett fall för tingsrätten.

Norwegian har haft omfattande problem med förseningar. Blir ett fall för tingsrätten.

Visa i helskärm
1/1

Norwegian inför rätta – upp i tingsrätten i dag

Norwegians många förseningar på långdistanslinjerna blir nu ett fall för tingsrätten. Flygbolaget anser att de tekniska problemen med flygplansmodellen Dreamliner ska ses som extraordinära omständigheter, så att man slipper betala kompensation till resenärerna.

I dag klockan nio tar Attunda tingsrätt i Sollentuna utanför Stockholm upp det första fallet efter Norwegians omfattande problem med förseningar. Mellan nio och elva hålls en så kallad muntlig förberedelse.

Hälften försenade

Många av de resenärer som rest med Norwegian till Thailand eller USA sedan flygbolaget började långdistans med Boeings nya Dreamlinerplan förra våren har drabbats av förseningar. 48 procent av flygningarna har varit mer än 15 minuter sena, enligt Norwegian, och av de försenade planen har en tiondel varit mer än två timmar försenade.

Dreamliner är en ny flygplansmodell som har haft upprepade tekniska problem, och en viktig fråga för tingsrätten blir om problemen med Dreamlinerplanen ska kunna räknas som "extraordinära omständigheter" eller inte. Beror förseningen inte på extraordinära omständigheter har en passagerare på en långdistansflygning rätt till 600 euro i ersättning.

Omständigheter avgör

Norwegian anser att rätten till kompensation ska avgöras från fall till fall.

"Det beror helt på vilken typ av tekniskt fel det är, när det upptäcktes, under vilka omständigheter, vilka åtgärder som vidtogs för att förminska eller förhindra skadan etc", skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, i en kommentar till TT.

Norwegian vill inte lämna ut några siffror över hur många kunder som fått kompensation för förseningarna. Hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har Norwegian hittills i år låtit bli att betala i 23 fall där ARN gett kunder rätt till kompensation för förseningar kopplade till Dreamliner-planen, medan man hade betalat i nio fall där kunder fått rätt i ARN.

ELISABETH MONTGOMERY