EXPRESSEN.SE
Slåss om resenärerna. Norwegians koncernchef Björn Kjos anländer till Gardermoen, Oslo. "Vi ska gå med vinst direkt", säger han om lågprisjättens nya destinationer New York och Bangkok.

Slåss om resenärerna. Norwegians koncernchef Björn Kjos anländer till Gardermoen, Oslo. "Vi ska gå med vinst direkt", säger han om lågprisjättens nya destinationer New York och Bangkok.

Foto: Thomas Haugersveen/Dagbladet
Visa i helskärm
1/1

Mitt i SAS kris släpper Norwegian långflyg

SAS värsta mardröm är ett faktum - förhandlingarna med långivarna krånglar samtidigt som lågprisbolaget ­Norwegian startar biljettförsäljningen på direktlinjerna till ­­Bangkok och New York från Stockholm.

Lågpriserna gjorde att utmanarens hemsida kraschade under det stora kundtrycket.

- Vi ska gå med vinst direkt, säger Norwegians koncernchef Björn Kjos och snart fortsätter han lågpriskriget med nya destinationer.

En enkel flygbiljett till New York för 1 200 kronor inklusive skatt och till Bangkok för 1 699 ­kronor - är det möjligt? SAS-utmanaren Norwegian, som redan går med vinst, svarar ett rungande ja.

Norrmännen lyfter fram de klimatsmarta och splitter nya lyxplanen Boeing 787 Dream­liner som förklaring. De drar mindre bränsle och det är av­görande när andra flygbolag plågas av högre bränsle­priser.

Har sin bas i Bangkok

En annan del av förklaringen är att Norwegian lägger sin bas för långflygningar i Bangkok. Flygbesättningarna ­kommer att vara internationella men de är anställda på thailändska villkor - en drömsituation för en arbetsgivare jämfört med SAS som måste förhandla med otaliga fackföreningar i Sverige, Norge och Danmark.

Till skillnad från SAS, som i går tvingades ställa in sin ­bokslutspresentation på grund av de struliga förhandlingarna med långivarna som pressar krisbolaget, går Norwegian med vinst. Hittills i år har Norwegian gjort en vinst på 855 miljoner kronor före skatt under årets första nio månader och förra året blev vinsten en halv miljard.

Inga lockpriser

Norwegian är nu tydligt med att kalkylen bygger på att det blir vinst direkt. Det handlar inte heller om några lock­priser under lanseringen av de nya ­linjerna - det här är "normala lågpriser" och koncernchef Björn Kjos tryckte i går extra på att det ska finnas många lågprisplatser på flygen.

- Vi ska lära folk att det går att flyga billigt, konstaterade han.

Starten på priskriget slutade med bokningskaos. Norwegians hemsida kraschade innan Expressen, Aftonbladet eller någon av de andra stora nyhetssajterna hunnit släppa nyheten. Senare var trycket så hårt på bokningarna att Norwegian tvingades starta om bokningssajten. Mest populärt var resorna till New York, men även till Bangkok började biljetterna ta slut.

Under nästa år får ­Norwegian tre av åtta Dreamlinerplan. Resten av planen, som ska användas på långflygningarna, kommer under 2014 och 2015 och det öppnar för fler destinationer och avreseorter.

Flyg direkt till Hawaii

Nästa steg för Norwegian blir direktflyg från Köpenhamn till Bangkok och New York samt ­lansera fler destinationer i Asien och Amerika. Dream­linerplanens räckvidd gör att det går att flyga direkt både till Hawaii och ­Sydafrika - även om det inte är destinationer som kommer vara aktuella i ett första skede.

I stället kommer ­Norwegian satsa på att etablera Stockholm som "gateway to Asia", enligt Kjos.

ELISABETH MONTGOMERY