EXPRESSEN.SE
IT-haveriet hos SAS är omfattande. Nu får resenärer räkna med längre köer på flygplatsen.
IT-haveriet hos SAS är omfattande. Nu får resenärer räkna med längre köer på flygplatsen.

IT-haveriet hos SAS är omfattande

MALMÖ. Först en helt död SAS-sajt i närmare ett dygn. Sedan dess har den slocknat och vaknat och gjort det nästintill omöjligt att surfa in på sidan.

IT-haveriet gör det svårare för resenärer att checka in – räkna med längre köer på flygplatsen.

Knappt en timme efter att SAS upplyst sina följare på Facebook att felet var avhjälpt på tisdagsmorgonen togs inlägget bort. I en ny uppdatering meddelades att problemen kvarstår.

Slocknade redan i går

Men numera är det åtminstone stundtals möjligt att komma in på sajten, enligt presschef Trine Kromann-Mikkelsen.

– Men det kan tyvärr uppstå driftstörningar.

SAS hemsida slocknade första gången vid 15-tiden på måndagen.

– Felet uppstod hos vår leverantör när de skulle upprätta en ny funktion på sajten, säger Kromann-Mikkelsen.

Kunder försöker boka utan att lyckas

Hon vill inte berätta hur mycket pengar som väntas gå förlorade i missade biljettintäkter via SAS hemsida.

– Men självklart finns det kunder som varit inne på sajten för att boka biljetter utan att lyckas, därför får det här en effekt. Men jag kan inte uppge en summa, säger hon.

I juli utsattes bolaget för en så kallad ddos-attack, när en stor mängd trafik skickas för att överbelasta systemet.

– Då låg sajten nere. Men i övrigt har vi inte haft några problem med hemsidan, säger Kromann-Mikkelsen.

 

TT

INSNÖAD

ELISABETH MONTGOMERY