EXPRESSEN.SE
Connie är senaste nytillskottet bland personalen på Hiltonhotellet strax utanför amerikanska huvudstaden Washington.

Connie är senaste nytillskottet bland personalen på Hiltonhotellet strax utanför amerikanska huvudstaden Washington.

Foto: (c) 2016 Hilton Worldwide
Connie är inte vem som helst – hon är hotellkedjans första robot.

Connie är inte vem som helst – hon är hotellkedjans första robot.

Foto: Youtube
Roboten kan prata och förstår muntliga frågor.

Roboten kan prata och förstår muntliga frågor.

Foto: Youtube
Visa i helskärm
1/1

Hilton satsar på ny smart personal – robotar

HOTELL. Connie är senaste nytillskottet bland personalen på Hiltonhotellet strax utanför amerikanska huvudstaden Washington.

Connie är inte vem som helst – hon är hotellkedjans första robot.

Den knubbiga lilla roboten kan få flera syskon på Hiltonhotell världen över, men till att börja med ska hennes färdigheter testas här.

Connie är döpt efter hotellkedjas grundare Conrad Hilton och är medhjälpare i receptionen där hon besvarar olika frågor från gästerna. Roboten kan prata och förstår muntliga frågor. Hon kan svara på frågor om sådant som hotellets olika bekvämligheter och service. Hon kan även tipsa om olika matställen i närheten av hotellet.

Ska kittla fantasin

Enligt en talesman för kedjan är roboten ett sätt att kittla gästernas fantasi och få dem engagerade.

– Vi tror inte att gästerna hellre pratar med en robot än med en människa. Men på hotell med liten personal kan den kanske fylla ett behov i framtiden.

Robotar finns redan in resbranschen. Rederiet Royal Caribbean har robotar som blandar drinkar på vissa fartyg och Henn-na Hotel i Japan har flera robotar bland sin personal.

 

Källa: Los Angeles Times

 

LÄS OCKSÅ:

INSNÖAD

ELISABETH MONTGOMERY