EXPRESSEN.SE
Hur skulle en konkurs av SAS påverka dig?
Anna Johansson, 42 år, handläggare, Boden:
- Jag flyger med SAS i dag, men annars skulle det inte påverka mig något särskilt. Samtidigt känns det väldigt tråkigt om flygbolaget försvinner. SAS är ett genuint företag som jag har förtroende för.

Hur skulle en konkurs av SAS påverka dig? Anna Johansson, 42 år, handläggare, Boden: - Jag flyger med SAS i dag, men annars skulle det inte påverka mig något särskilt. Samtidigt känns det väldigt tråkigt om flygbolaget försvinner. SAS är ett genuint företag som jag har förtroende för.

Foto: Mikael Sjöberg

Visa i helskärm
1/1

Flygen kan bli dyrare om SAS går i konkurs

SAS riskerar konkurs på grund av hotet från lågpris­flyget.

Men räkna inte med billigare biljetter i framtiden om flygjätten går omkull.

- Jag tror snarare tvärtom, att biljettpriset blir lite högre, säger Hans Eric Jacobsen, flyganalytiker på Swedbank.

Vågar du köpa flygbiljett med SAS?

Tack för din röst!

Vågar du köpa flygbiljett med SAS?

Det pågår just nu desperata förhandlingar mellan SAS och de olika fackförbund som företräder personalen i de tre skandinaviska länderna.

Målet är att rädda flygbolaget.

Men om de inte når en överenskommelse innan söndag tyder mycket på att flygjätten går i konkurs.

Konkurrensen för stor

Det får även stora konsekvenser för resenärerna.

- Jag skulle inte köpa någon flygbiljett med SAS i nuläget, inte innan man vet om facket säger ja eller nej till SAS bud, säger Jan Ohlsson, flygexpert som arbetat flera år på SAS och nu jobbar som chefredaktör på tidningen Travel Report.

En av orsakerna till att SAS står på randen till konkurs är att konkurrensen från lågprisflyget blivit för stor.

Det är dock osannolikt att en eventuell SAS-krasch skulle leda till priskrig bland överlevarna menar experter på området.

- Nej, det tror jag inte. Det kräver ytterligare konkurrens. Priserna är redan pressade, det kan möjligen vara någon enstaka linje där någon konkurrent går in och sänker priserna, säger flygexpert Richard Björnelid.

- Det är när någon ny aggressiv spelare kommer in som man sänker - men man sänker ju inte priserna självmant.

Hans Eric Jacobsen, flyg­analytiker på Swedbank i Norge, är inne på samma linje:

- Sista halvåret har vi sett en viss prisökning och vi förväntar oss att det fortsätter, säger han.

Inför inga extraavgifter

Om SAS klarar krisen krävs ett stålbad för de anställda med försämrade villkor, bland annat vad gäller lön och arbetstid.

Resenärerna kommer troligen inte märka så stora skillnader däremot. Varken Richard Björnelid eller Hans Eric Jacobsen tror att flygjätten tänker införa extra avgifter för baggage eller börja ta betalt för att gå före i kön och liknande "erbjudanden".

- SAS måste visa sin styrka i service och kundnytta, och då känns det som en tokig väg att börja likna lågprisflyget, säger Richard Björnelid.

INSNÖAD

ELISABETH MONTGOMERY