EXPRESSEN.SE
<span>&quot;Jag skulle vilja hyra en bil i Las Vegas, gå runt i Gran Canyon och testa på rafting&quot;, säger Norwegians vd Björn Kjos.</span>

"Jag skulle vilja hyra en bil i Las Vegas, gå runt i Gran Canyon och testa på rafting", säger Norwegians vd Björn Kjos.

Foto: Sara Strandlund

<span>&quot;Ett flygplan tappar 1 procent i effektivitet varje år, det kostar alltså en 1 procent mer att flyga&quot;, berättar Kjos.<br></span>

"Ett flygplan tappar 1 procent i effektivitet varje år, det kostar alltså en 1 procent mer att flyga", berättar Kjos.

Foto: Sara Strandlund

<span>&quot;En Dreamliner är som en flygande Ipad – det är mycket som ska trimmas och justeras innan den blir bra&quot;, säger Björn Kjos.<br></span>

"En Dreamliner är som en flygande Ipad – det är mycket som ska trimmas och justeras innan den blir bra", säger Björn Kjos.

Visa i helskärm
1/1

Björn Kjos: "Hatar säten man inte kan fälla"

Norwegian hade ett hektiskt år under 2015 med mängder av nya flyglinjer och passagerarrekord, men också en segdragen pilotstrejk och hundratals anmälningar till ARN.

Nu blickar vd Björn Kjos framåt och berättar om de kommande rutterna från Stockholm. Samtidigt avslöjar han planerna på att i framtiden samarbeta med andra flygbolag.

– Vi snackar med de sällskapen som är intressanta. Det gör vi, säger Björn Kjos till Allt om Resor.

 

Text av: Helena Lundberg

Norwegians vd Björn Kjos har tagit flyget från Oslo över dagen. Han är i Stockholm för att prata expandering av flygrutter med näringsminister Mikael Damberg.

– Det är bra att träffa honom. Han är intresserad av att höra vilka planer vi har och hur vi kan öka trafiken till Stockholm för att få fler turister och arbetstillfällen, säger Björn Kjos.

Sydafrika och Sydamerika

Några nya linjer från Sverige är dock inte planerade under 2016, och det beror bara på bristen av flygplan. Norwegian får fyra nya Dreamliner-plan av modellen 787-9 under året och de kommer att sättas in på linjerna till och från London Gatwick. Där expanderar man med nya rutter till Boston och San Francisco och utökar antalet avgångar till New York och Los Angeles.

Under 2017, när ytterligare nio långdistansplan levereras från Boeingfabriken, kan svenskarna däremot se fram emot ett antal nya flyglinjer. Vilka det blir berättar Norwegian inte förrän i höst, men Björn Kjos hintar ändå om vilka resmål som han anser har potential.

– Skandinavien flyger inte direkt till Sydafrika och Sydamerika. Rio, Sao Paolo, Buenos Aires, Kapstaden och Johannesburg är ju väldigt intressanta städer. Jag skulle gärna se att vi flög dit redan i dag om vi hade kapaciteten.

"En Dreamliner är som en flygande Ipad"

Året som gått beskriver Norwegians vd som ”bra”, även om flygbolaget upplevt både höga toppar och djupa dalar. En långdragen pilotstrejk under våren kostade företaget 375 miljoner kronor.

Samtidigt ledde fortsatta problem med Dreamlinern till ytterligare förseningar, vilket gav Norwegian den osmickrande förstaplatsen på Allmänna reklamationsnämndens (ARN) lista över flygbolagen med flest klagomål.

– Att folk har blivit försenade i New York i ett dygn är förstås inte bra. Flygen hade för många barnsjukdomar men i dag går de bra. En Dreamliner är som en flygande Ipad – det är mycket som ska trimmas och justeras innan den blir bra. Det är framför allt Boeing som står för det, men vi är så klart de som blir lidande.

När det gäller de 297 anmälningarna till ARN säger informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson att Norwegian följer ARN:s beslut i nio fall av tio, men när EU-domstolen säger något annat, om bland annat fabrikationsfel, har man valt att följa den i stället. Björn Kjos nickar och håller med.

– Det är klart att de som blir försenade ska ha ersättning. Men det här med att man ska få rabatt när man kommit fram i tid men har fått flyga en Airbus A340, samma som SAS använder sig av, i stället för Dreamlinern förstår jag inte. Det betyder ju egentligen att alla borde ge rabatt om de flyger något annat än en Dreamliner, säger Björn Kjos.

De många anmälningarna verkar ändå inte vara något som avskräckt resenärerna – samma år slog Norwegian sitt eget rekord med 26 miljoner passagerare och en kabinfaktor på 86 procent. De nya linjerna från Stockholm till Las Vegas och Puerto Rico har sålt som smör och enligt Björn Kjos beror det på kombinationen av bra produkt, intressanta platser och billiga priser.

Björn Kjos på Arlanda.

Foto: Sara Strandlund

Billiga flygbiljetter och fällda säten

Men hur får man tag i de billigaste biljetterna?

– Var tidigt ute, särskilt när vi lanserar en ny rutt. Då bör du gå in och boka direkt de första dagarna. Priserna blir dyrare och dyrare ju närmare avgången det är. Kan du boka 10–11 månader i förväg så är det absolut bäst, skulle priset gå ner längre fram beror det på att vi har gjort något fel, säger Björn Kjos och fortsätter:

– Sen har vi i regel två större kampanjer per år, som nyårsrean, och några mindre främst på kortare sträckor inom Europa.

Fällda flygplanssäten har varit en flitigt diskuterad fråga på Allt om Resor. I en undersökning svarar 55 procent att fällda flygsäten är det värsta de vet, och under de senaste åren har flera bråk blivit så allvarliga att plan tvingats nödlanda.

Även Björn Kjos har starka åsikter om stolens rätta vinkel.

– Jag hatar sådana där ”fixed seats” som man inte kan fälla bakåt, de är helt förfärliga. Med ett normalt benutrymme ska det inte vara några problem, att grannen framför kommer lite närmare dig måste du ju tåla. För mig är friheten att fälla upp sätet när jag ska äta och fälla ner det när jag vill sova väldigt viktig.

Björn Kjos en PR-dröm

Björn Kjos har tidigare beskrivits som varje PR-människas dröm. Han väjer inte för svåra frågor, bjuder gärna på sig själv och skrattar mycket. Så även under dagen i Stockholm.

I boken Högt och lågt, som släpptes i höstas, avslöjas att Norges näringsminister Trond Giske bönföll Norwegians vd att köpa upp SAS under krisen 2011.

– Jag var väldigt ambivalent till det, säger Björn Kjos nu. Jag såg stora problem med att smälta samman våra olika kulturer. Jag tror inte det hade gått. Hade vi gjort det hade vi inte kunnat satsa så mycket på långdistanser och London som vi gör i dag.

Du tyckte även att SAS hade för gamla flygplan?

– Ja och det menade jag, haha! Ett flygplan tappar 1 procent i effektivitet varje år, det kostar alltså en 1 procent mer att flyga. Ett 15 år gammalt plan kostar 15 procent mer att flyga än ett nytt, på grund av tekniska kostnader som drar i väg ju äldre planet blir, säger Björn Kjos.

Det blev ingen affär med SAS, men Björn Kjos har inte stängt dörren för framtida samarbeten med andra flygbolag.

– Det kan absolut hända att vi kommer att samarbeta på långdistanser framöver. Men då måste det vara flygsällskap med stora nätverk som kan fylla ut det vi redan har. Det är ingen vits för oss att samarbeta med Lufthansa, eftersom vårt nätverk i Europa är tre gånger så stort som deras. Men visst skulle det vara förnuftigt att samarbeta med Easyjet eller Ryanair, de har stora nätverk som skiljer sig från våra.

Norwegian siktar på nya samarbeten

Är det något ni diskuterar med dem om nu?

– Det hade varit en börskänslig sak om jag säger att jag pratar med dem. Det enda jag kan säga är att vi snackar med de sällskapen som är intressanta, det gör vi. Men jag kan inte säga med vilka. Men det är de med stora nätverk.

Ett sådant samarbete kan ta lång tid innan alla parter har enats om ett avtal, men Björn Kjos räknar med att ha det på plats om ett par års tid. Då är han också helt övertygad om att Norwegian kommer att vara världens största lågprisbolag på långdistansflyg.

Men i dag, när regnet strilar ner och folk halkar omkring på gatan utanför fönstret där Norwegians vd sitter drömmer han mest om en semester – i Las Vegas.

– Det var så länge sedan jag var där, jag måste dit snart och se vad som har ändrats. Jag skulle vilja hyra en bil, gå runt i Gran Canyon och testa på rafting. Sedan skulle jag flyga hem från San Francisco.

Självklart med Dreamlinern. Och ovan molnen skulle han fälla flygplanssätet så mycket det bara går och sova hela vägen hem – för att vara redo att gå direkt till jobbet igen när han landar.

INSNÖAD

ELISABETH MONTGOMERY