EXPRESSEN.SE
Jet2.com döms att betala ersättning trots att felet som stoppade planet inte kunde upptäckas i förväg.

Jet2.com döms att betala ersättning trots att felet som stoppade planet inte kunde upptäckas i förväg.

Foto: Shutterstock
Visa i helskärm
1/1

Domstol till flygbolag: betala för förseningar

Flyget var försenat 27 timmar för tre år sedan, nu får Ronald Huzar ersättning. Flygbolaget kunde inte skylla på en trasig kabel.

Domen öppnar för miljardkrav från försenade passagerare i Storbritannien.

Den ger även ökat hopp för passagerare som kräver Norwegian på ersättning för försenade flyg med bolagets Dreamliner.

Brittiska högsta domstolen kommer inte att ta upp två omtalade fall som drivits genom rättssystemet i flera år. Det innebär att Ronald Huzar som blev 27 timmar försenad på en flight med Jet2.com från Malaga till Manchester i oktober 2011 nu får ersättning. Det får även James Dawson som blev sex och en halv timme försenad från London till Dominikanska republiken med TUI-bolaget Thomson juldagen 2006.

Huzars flight blev försenad på grund av en kabel som inte fungerade. Jet2.com hävdar att detta är en extraordinär omständighet eftersom kabelns livslängd inte var slut och felet inte kunde upptäckas i det rutinmässiga underhållet.

Men det hjälper inte. Domstolen konstaterar ändå att flygbolaget är ansvarigt och ska betala skriver bland andra The Guardian. Det här kan få betydelse även i Sverige menar flygrättsadvokaten Stephan Eriksson, som företräder flera passagerare som kräver ersättning av Norwegian efter förseningar, bland annat med bolagets Dreamliner.

– Det intressanta är att engelska HD inte frågar EU om rådgivning. Att Högsta domstolen i Sverige skulle komma fram till något annat är osannolikt. Alla nationella domstolar måste ha samma uppfattning, annars får de gå till EU, säger Eriksson.

Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson håller inte med:

– Att den engelska domstolen inte inhämtat tolkningsbesked från EU-domstolen innebär att engelska domen är just "bara" en engelsk dom.

Hon menar att det är för tidigt att säga vilken betydelse domen kan få.

– Generellt kan jag säga att Norwegian liksom andra flygbolag följer vad som händer i olika delar av Europa. Domstolsavgöranden i olika nationella domstolar i andra EU-länder har dock ingen direkt betydelse för vad som gäller i Sverige. 

De engelska passagerarnas advokater hävdar enligt The Telegraph att domen öppnar dörren för mer än två miljoner brittiska kompensationskrav på sammanlagt tio miljarder kronor varje år.

Den brittiska flygbolagsassociationen BATA hävdar att domen kommer att höja priset på flygbiljetter. De får stöd av Martin Lewis som driver konsumentsajten Moneysavingexpert.com, som ser problem om för många nu begär ersättning för förseningar som ”egentligen inte stört dem”:

–  Det skulle lamslå lågprisbolagens prismodeller och kanske påskynda de ekonomiska problemen för flygbolag som redan kämpar i en tuff ekonomi, säger han enligt The Telegraph.

INSNÖAD

ELISABETH MONTGOMERY