Måndag 6 september 2010 -

Hälsa

Höstrensa i kylskåpet Anna Ottosson, dietist & författare.

Skriv ut Skriv ut Textstorlek: Textstorlek 1 Textstorlek 2 Textstorlek 3

14 råd - följ doktorns livsstilsprogram

Mai-Lis Hellenius, professor vid Karolinska institutets livsstilsenhet vid centrum för allmänmedicin, ger sina fjorton bästa råd om den nya smarta maten som gör dig smal och ger ett längre och friskare liv.
Läs också
22 oktober 2006 Diabetesbomben 22 oktober 2006 Fråga Expressens experter om diabetes 22 oktober 2006 Professorn: Problemet är att vi inte upptäcker sjukdomen i tid 22 oktober 2006 "Hon bröts sakta ner" 23 oktober 2006 Testet visar om du har dold diabetes 23 oktober 2006 "Jag blödde ofta näsblod" 24 oktober 2006 30 000 barn är i riskzonen 24 oktober 2006 Så skyddar du ditt barn 24 oktober 2006 "Jag ångrar att jag inte lyssnade" 25 oktober 2006 Motion - den lätta vägen att bli friskare 25 oktober 2006 Rör på dig - må bättre och lev längre 25 oktober 2006 Lena, 56, promenerade ner 28 kilo 25 oktober 2006 TESTA DIG SJÄLV: 26 oktober 2006 Kvinnor - ni är i livsfara 26 oktober 2006 "Inget som kunde hända mig" 26 oktober 2006 Så skyddar ni er, kvinnor! 27 oktober 2006 PCOS - en ny dold sjukdom 27 oktober 2006 "Många kan ha PCOS utan att veta om det" 27 oktober 2006 GI-kost bra vid PCOS 27 oktober 2006 Kan du lida av PCOS? 28 oktober 2006 Stressen kan göra dig sjuk 28 oktober 2006 Lise-Lotte, 54: "Läkaren kallade det stressdiabetes" 28 oktober 2006 Diabetesforskarens 9 bästa sömn och anti-stressråd 29 oktober 2006 Hälsomaten räddar livet 29 oktober 2006 "Ibland klarar jag mig helt utan insulin" 30 oktober 2006 Nya okända diabetesen 30 oktober 2006 De fick vänta i flera år på att få rätta sjukdiagnosen 31 oktober 2006 Botemedel i ny forskning 31 oktober 2006 Jolin, 14 deltar i studie av vaccin 31 oktober 2006 Lennart testar nytt diabetesmedel 31 oktober 2006 Åke genomgick transplantation 1 november 2006 "Vi måste få bättre vård" 1 november 2006 Anna Bäsen: Allt har gått framåt - men det räcker inte 14 november 2006 Expressens artikelserie om diabetes

1. Sluta skämmas! Skam och skuld över mat och övervikt hjälper dig inte att förbättra din livsstil - tvärtom. 2. Ät mycket frisk frukt och grönsaker. Grönsaker och frukt innehåller lite fett och mycket vitaminer, mineraler och kostfiber. Köp sort efter säsong. Ät minst 5 bitar grönsaker och frukt varje dag. Fyll halva tallriken med grönt om du vill gå ned i vikt - låt den annars vara en dryg fjärdedel. 3. Uppgradera grönsakerna! De är inte tråkiga tillbehör utan kan faktiskt vara basen i en god måltid. 4. Låt din livsstilsförändring ta tid. Nya, goda, vanor kräver tid att sätta sig. Gör hellre en liten förändring som håller i längden, som att byta ut kakan till kaffet mot en frukt, än en totalomställning du ledsnar på efter en vecka. 5. Laga mat med raps- och olivolja, eller andra vegetabiliska oljor / oljemargariner, i stället för smör och grädde. En tumregel är att flytande fett är nyttigare än fast. Smör, ost, grädde, bakverk, choklad och korvar innehåller mycket mättat fett som förhöjer ditt kolesterolvärde. 6. Ät fisk flera gånger i veckan, även fet fisk. Fet fisk innehåller nyttiga omättade fettet omega-3 som förebygger hjärtsjukdomar. Sardiner, lax, makrill och sill är exempel på fet fisk. 7. Bönor, linser, kikärter och andra baljväxter är mycket närande och innehåller lite fett och mycket kostfiber. Du kan exempelvis ha dem i sallader eller i gryträtter! 8. Välj magra mjölkprodukter. Reservera helfeta mjölkprodukter som röd mjölk och fet ost till enstaka tillfällen. 9. Ät magra köttprodukter till vardags. Se upp med dolda fettfällor som korv och leverpastej. 10. Välj kolhydrater med omsorg. Minska ned på snabba kolhydrater som raffinerat socker som finns i godis och kakor. Ät långsamma kolhydrater som grovt bröd, fullkornspasta och råris. 11. Ät mat som gör dig mätt - som frukt, grönsaker och fullkornsprodukter. 12. Nötter är fullspäckade med nyttiga fetter, viktiga vitaminer och mineraler. Använd i matlagningen eller ät som mellanmål. 13. Njut av ett glas vin ibland. Ett måttligt men regelbundet alkoholintag har visat sig kunna skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. 14. Rör på dig 30 minuter varje dag. Promenader, cykling och stavgång passar många. Extra skyddande effekt får du om du motionerar så du blir svettig två-tre gånger i veckan.

Publicerat 11 feb 2007 14:31:59
Uppdaterad 11 feb 2007 15:15:03
Arne kämpar mot fobierna varje dag Arne Weise: "Det är väl något i barndomen som Freud hade sagt."
Har du någon fobi?
Ja.
Nej.
Läsk - farligt för ditt hjärta Emily, 28, gick ner 15 kilo när hon slutade med colan Ny studie visar att läsk är direkt farligt för hjärta och blodkärl. DISKUTERA!
Läsarfråga: Hur mycket läsk dricker du per dag?
1-3 burkar.
Fler än 3 burkar.
Dricker inte läsk.
Anna Bäsén Medicinbloggen
BLOGGHälsobloggenmed Anna Ottosson

Inkl. förklaringar
Hela ord
BLOGGSpola kröken?Läsarnas bloggar om alkohol.

 

SENASTE NYTT

MEST LÄST I DAG - HÄLSA & SKÖNHET

Toppbild















Bottenbild