Skriv ut Skriv ut Textstorlek: Textstorlek 1 Textstorlek 2 Textstorlek 3
"Vi befinner oss i ett historiskt krisläge", menar finansminster Anders Borg som på ett seminarium presenterade huvuddragen i den budget som han ska presentera för riksdagen på måndagen.

Anders Borg: Vi befinner oss i ett historiskt krisläge

På måndagsförmiddagen lägger Anders Borg fram sin budget för riksdagen.
Men redan under söndagen presenterades innehållet i den nådiga luntan - en budget präglad av krisen:
- Det är en stor del tillfälliga satsningar, säger Anders Borg.

Klockan halv tio måndag förmiddag tar finansminister Anders Borg sin budgetpromenad till riksdagen.
Men innehållet i budgeten presenterades redan under söndagen, på ett seminarium på finansdepartementet.
Stora delar av budgeten var redan kända - bland annat de fortsatta skattesänkningarna för löntagare och krismiljarderna till kommuner och landsting.

"Historiskt krisläge"

Anders Borg inledde mötet med att slå an en bister ton:
- Utgångspunkten är att vi befinner oss i ett historiskt krisläge.
Trots det finns goda nyheter: skatteintäkterna blir bättre än vad regeringen räknade med i våras.
Antalet arbetade timmar är högre, konsumtionen har kommit igång igen och företagen går såpass bra att bolagsskatterna blir större än man trodde.
Anders Borg är även positiv kring utgifterna:
- Trots att vi gör stora reformer så ser vi att utgifterna minskar, säger Anders Borg.
Men det är en budget präglad av kampen mot krisen.
- Det är en stor del tillfälliga satsningar, säger Anders Borg.
Om de 17 miljarderna till kommuner och landsting säger finansministern:
- Ur historiskt perspektiv är det en extrem satsning.
Samtidigt sänker regeringen skatten genom att alla som jobbar återigen får sänkt inkomstskatt. Det handlar om 200-250 kronor i månaden för en vanlig löntagare.
- Det är absolut nödvändigt att gå vidare med jobbskatteavdraget, säger Anders Borg.
Budgeten innehåller inga direkta besparingar. Det finns dock ett energipaket som innebär att dieseloljan blir dyrare 2011.
- Men det är inte av budgetskäl, utan det är miljöpolitik, säger Anders Borg.

Av Carl V Andersson
carl.andersson@
expressen.se

Av Karin Eriksson
karin.eriksson@
expressen.se

Publicerat 20 september 2009
Uppdaterad 21 september 2009
Tyck till
Det finns 255 kommentarer på artikeln
Logga in och kommentera
Du är inte inloggad!
Logga in till höger
Regler för kommentarer

Wiseguy...
kan du tänka dig att Sverige blir direktdemokratin istället för socialdemokratin?

Gillar du så att politiker som beslutfattare kör över motvilliga folk?
Jag hittar på exempel bara.
Gillar du idé t.ex rödgröns förslag att hastigheter ska sänka ner, 50 till 30 överallt i stan, och 110 till 60 på alla motorvägar.
Du kommer att vara sur och bli förbannad. Men politiker struntar i dig och säger typ att du inte vet vad det handlar om säkerhet i trafik.
Om det skulle ha varit direktdemokratin iof då kan du rösta själv. Det blir mer rättvist, mindre överkörande av politikerna.
Tänk om Mona vill ha 500 000 invandrare kommer till Sverige. Men folk är mot helt. Så kan inte vi göra åt det. Direktdemokratin kan röstas på det

wiseguy
Har du det bättre att förklara?

T.ex.
Palme stödde kommunistiska diktaturer världen över och förde en vansinnig ekonomisk politik som tog Sverige från hög sysselsättning och tillväxt till stort utanförskap, bidragsberoende och svag tillväxt i relation till jämförbara länder.

wiseguy 21:49 du behöver inte säga att " fria att lämna Sverige" etc. Försök inte skönmåla innehåll ju. Sverige förlorare folk ännu. Du främjar folk som lämnar - Du tillåter Sverige förfalla.

Men du sa att Sverige är så lite land. Men varför Sverige kan inte lära av några länder som skulle pussla in i det bättre tårtan. Varför Holland går det mkt bättre.

Jag sa att Sverige inte kommunistiskt land, utan öppet kommunistiskt land, inte som Kina, Nord-Korea eller Kuba. Har du läst om 50 talets ideolog. Det försökte att skapa "socialideolog, socialism, kommunism" etc.. Det skapat så folkhemmet socialism. Västerländska ögon säger att det är en slags kommunism.

Jag håller inte med dig alls om du inte har bott utomlands så du kan inte säga till ju förrän. Tänka före efter...Personer som bott utomlands är beredda kunskaper och mer förstående.

3:a Post
wiseguykl 17:24

Du kan kolla http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/
Där finns massa berättelse om hur läget med olika ekonomi här hemlandet och EU, arbetslöshet, olika årstal, skatt här o EU... etc...

Du får se en bild av helhet. Du måste bara bläddra igenom först bara.

2:a Post
wiseguykl 17:24
-Tv-avgift är dummast, speciellt för gravt hörselskadade som finns ca 250 000, lätt hörselskadade 1,5 milj personer i Sverige som tvinges att betala tv-och radioavgift medan hela Eu-länderna befriade avgift för just dessa personer!
-Tyskland - pensionärer får rejält rabatter kollektiv trafik o inrikesresor bl.a. buss, flyg, tåg... men här är alltför snålt eller inget. Men här gamlingar med svårighet att röra sig eller synskadade etc, får färdtjänstskort. Det är så lite.
- Hörskadade och döva med psyksjuk personer, har inga möjlighet att få behandling eller mottagningar där skulle finns teckenspråkmiljö i Sthlm. Det har lagt ner verksamheter för vissa personer när det var under sossa-makten.
-Psykiatrivård är svår brist och inkompetens, dvs att det är sämst vård i Europa. Vi har alltför hög självmordsantal i Europ efter Finland.
-Allmänhetsvild inom gymnasie- och skolväsen är visserligt brist och försämrat kvalité så dom är dummare blandade i Eu-listor.

wiseguykl 17:24
Jag är inte extremhöger eller -väster. Jag ser bägge dålig o bra sidor som finns varje parti. Jag röstade inte på modernat, väster, FI sossa eller gröna alls.

- 20 % ungdomsarbetslöshet, nr 3 i EU, värre än t.ex. Estland eller Polen. Sveriges nivå hör samma som Spanien, Grekland och Italien.
- Europas SÄMSTA sjukvård, är Sverige, nr 1. Många dör, ca 40 000 personer varje år i socialdemokratiniska händer. Europas långa vårdkö! Min pappa väntade o väntade, o sket i det o åkte till Tyskland, fick på en gång utan problem!
- Högst skattetryck nr 1 i världen from år 2010
- Bristfällighet "goda flexible" för bossar när det gäller nyanställning eller nystartade företag. I Eu-länderna finns form av rabatter med vissa årtal, t.ex i Tyskland ger dom 3 års skattrabatt, för person med handikapp, ger 5års.

Käre Libsson:
Ja, jag tycker du är "far out" kallandes Sverige för kommunistiskt. Extremhögerfolk kan få såna hjärnspöken. Sverige är inte idealt, men säg det land i världen som är så mycket bättre än just Sverige. Vi har både kapitalism OCH en skattefinansierad omsorg om de sjuka, utslagna, äldra, yngre, handikappade. I dessa kristider fungerar inte allt optimalt, men solidaritetsprincipen med de som inte kan eller ska arbeta - unga, pensionärer, sjuka... gör mig stolt. Vi som kan jobba VET att vi bidrar till ett bättre, mer harmoniskt samhälle utan de extremvulgära klasskillnader som finns i t ex USA.

Och... trivs man inte här, så finns alltid friheten att dra !

Postat av Melody 64 den 21 sep 2009 kl 08:24
Visst, gör pensionen skattefri, men resultatet skulle bli att man tvingas skära ner pensionen till den nivå pden idag ligger på efter skatt. Det finns inte möjlighet att ge mer pengar, så det du vill ha är egentligen bara en förändring på papper. Det är de som arbetar och betalar skatt som ser till att pensionerna betalas ut varje månad, de som arbetar idag ska dessutom betala till sin egna pension varför de kommer att få betydligt sämre ekonomi än dagens pensionärer. De som är pensionärer idag har ju även varit med och röstat fram s år efter år, s som sett till att vi har den situation idag som vi har, arbete ger välfärd.

Melody, kl 08:24

Ja jag håller med dig. Jag har svårt att förstå hur politikerna tänker på dessa saker. Det är ju allvar dåligt, för det är så onlönsamhet, samt fattigare pensionärer allra ännu, värre med utanförskap medan Sverige gapar in massa asylsökande under kristiden. Allt blir bara värre.

Hej herr Daddy wiseguy 52 år man, kl 06:28

Jag har inte skällt ut folk ännu. Men du började säga illa om mig och så. Är du 52 år och lekar i sandlådan? Jag tror nog att du inte har bott i andra länder än Sverige, så svårare att begripa om hur kommunistiskt Sverige är egentligen. Sverige är inte som Kina eller nord-Korea, utan öppet kommunistiskt land med en annan politik. Speciellt personer som har bott i de andra länderna är mer öppna synsätt.

Ja fritänkare och nåt mer libralt synssätt. Jag är inte i sträck etc.. Jag vill gärna att Sverige ska ha chansa att förändra en del som är mkt viktigast. Men t.ex. drog, som jag accepterar inte.
Viktigast är ju att ge folk jobb och sänka arb.givaravgifter... Avsikt är för att främja dom.
 

BLOGG

Thomas MattssonChefredaktör Expressen

PARLAMENTET

Bör facken samordna sina avtal?
Ja
Nej
Allt om BarnSveriges bästa Schulman-bloggNinnis "Dagarna"

BLOGG

Janne "Flash"Snabbaste ryktena i motorvärlden

BLOGG

Anna BäsénMedicinbloggen

BLOGG

Riksdagsrummetmed Niklas Svensson
Allt om BarnInnan du fannsOm hur livet var och vad som hände.

BLOGG

KändiskollenDet senaste från bloggar och twitter

BLOGG

Lotta GröningKrönikör

BLOGG

Rättsbloggenmed Sven-Erik Alhem